Šalvěj divotvorná
Mates
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem ohledně šalvěje divotvorné.
Syn mé kolegyně (20 let) sehnal někde semena této drogy a chce ji vyzkoušet.
Tvrdí, že je \"zcela bezpečná\" - že nenechává na rozdíl od marihuany v těle žádné stopy, a po krátké době - cca. 30 min její účinek zcela odezní.
Chtěl jsem vás požádat o nějaké bližší informace ohledně této drogy - především o jejím \"bezpečnosti\", pokud by ji opravu vyzkoušel, jaká rizika (zdravotní) mu případně hrozí.
Velice děkuji za vaši odpověď.

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
konzumace žádné drogy bezpečná není a to platí i pro šalvěji divotvornou. Jestli si syn Vaší kolegyně sehnal semínka je ještě čas mu to rozmluvit - semena jako takové halucinogenní účinky neposkytují. Rostlinu by si musel vypěstovat a následně užít listy. Účinná látka se nachází hlavně v pryskyřici. Tím se dostáváme k první komplikaci - účinná látka Salvinorin A, kterou obsahuje šalvěj divotvorná byla zařazena do seznamu látek, spadajících pod režim zákona o návykových látkách (zákon č. 167/1998 Sb.), takže díky tomu se může člověku za držení, pěstování, nemluvě o distribuci dostat do problému se zákonem.
Co se týče zdravotních rizik, jisté je, že užití šalvěje způsobuje halucinace jak zvukové tak vizuální. Záleží samozřejmě na množství zkonzumované drogy. Šalvěj patří k nejsilnějším přírodním halucinogenům. Doba trvání účinku se odhaduje těžce - tady znovu záleží od množství zkonzumované látky a od způsobu aplikace (u kouření nastupuje účinek v podstatě ihned u žvýkání až za nějakou dobu). Většinou skutečně nejsilnější účinky trvají do 30ti minut od nástupu účinku.
U akutní intoxifikace dochází u jedinců k zvýšení pocitů empatie, může nastat nekontrolovaný smích zhoršení koordinace pohybů apod. U větších dávek se pak dostavují jak vizuální tak sluchové halucinace, které bývají hodně silné. Člověk může na čas ztratit kontakt se reálním světem a zažívat nereální věci a bludy. Tyto stavy můžou být jak příjemné - proto ji lidi užívají, tak nepříjemné. Užití většího množství může vyvolat toxickou psychózu, tak jako užití jakéhokoliv jiného halucinogenu.
Dalším problémem je, že u disponovaných jedinců může i jednorázové užití halucinogenu vyvolat nepříjemné a občas i obtížně léčitelné dlouhodobé psychické poruchy. A to myslím, že syn Vaší kolegyně nemůže dopředu odhadnout, zda disponovaný je nebo ne.
Takže závěrem - užívání Šalvěje divotvorné rozhodně není bezpečné, jak Vám to prezentoval. Do budoucna je dobré se této látce vyhnout.
Zatím se mějte a kdyby jste se chtěl na něco doptat, tak klidně napište.
Miroslav Giljan