Těhotenství dcery a užívání Marihuany
alžběta
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o zodpovězení mého dotazu, který se týká užívání marihuany v období kdy dcera přišla do jiného stavu.
Dcera si našla přítele a ten užívá prý snad jen marihuanu,mám však podezření že i pervitin.V noci přítel vůbec nespí, nejí a strašlivě moc kouří cigarety.Je vyhublý na kost!
Nyní po 8 měs.známosti je dcera těhotná, a je psychicky totálně na dně. Mám podezření, že užívalu drogy s přítelem a ted jak je těhotná se kvůli dítěti snaží nic nebrat!ale nedá se s ní vůbec rozumně hovořit ahned křičí a je hysterická!!! Chci se zeptat, jaké dopady to může mít na jejich dítě? Obávám se moc o jeho zdraví.Když se dcery na toto zeptám je šílená!Vůbec nevím jak s ní mám mluvit, jakmile na ní promluvím je bezsebe,strašlivě vzteklá a na pokraji zhroucení.Mám ji ignorovat, nebo jak s ní mám jednat! Děkuji za odpověd.l.xxxxxxx

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
V první řadě bych ráda podotkla, že je dobře, že píšete a máte snahu získat informace a situaci nějak více řešit. S ohledem na to, že je ve hře zdraví a život nenarozeného dítěte, je to zcela na místě. Za druhé bych také chtěla upozornit na to, že jsem zcela záměrně umazala Vaše příjmení, naše poradna zachovává anonymitu všech pisatelů.
V případě, že při početí užíval drogy ,,pouze" otec dítěte - nemělo by to mít žádný vliv na zdraví vývoj dítěte (ve smyslu nějakých možných vrozených vad a potíží). Problém je v momentě, kdyby drogy užívala i matka dítěte, což z Vašeho psaní vyplívá, že si tím nejste zcela jistá (jestli jsem tedy Váš dotaz dobře pochopila). Pokud by tomu tak bylo, může být celá řada vlivů, které se odvíjí od tytu užívané látky, intenzity konzumací a celkového životního stylu.
Níže uvádím zdravotní důsledky pro matku a především pro dítě v průběhu těhotenství a po porodu (z www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně, bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství):
"Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Kromě toho jsou tu i další záležitosti, které je potřeba řešit. Asi by bylo nejrozumnější vše řešit v osobním kontaktu a více vše podrobněji probrat, poradit se jak s dcerou vhodně komunikovat, nabídnout ji možnosti... Naše organizace má několik specifických programů v léčbě závislosti na nealkoholových drogách a v této široké škále je i program pro závislé matky/uživatelky, jak v ambulantní formě, tak ve formě pobytové (to znamená, že během léčby má matka své dítě po celou dobu u sebe). Níže přiložím odkazy, kde si můžete o jednotlivých programech přečíst více informací). Také by nebylo od věci nabídnout otci dítěte, aby své potíže začal odpovědně řešit a byl schopen v budoucnu ve své roli otce obstát...
Rozhodně doporučuji se spojit s tímto zařízením a celé situaci se poradit.
Denní stacionář, o.s. SANANIM
Janovského 26
Praha 7
Tel: 220803130, 222 800 041, 605 212 175
Kontaktní osoba: PHDr. Ilona Preslová
Email: stacionar@sananim.cz
Provozní doba:
PO  8.00 - 16.00
ÚT  8.00 - 17.00 (17.00 - 18.30 - rodič. konzultace)
ST   8.00 - 16.00
ČT   8.00 - 16.00
PÁ   8.00 - 15.00
Zde informace o ambulantním programu:
http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/informace-pro-matky.html
Zde informace o zmíněné pobytové léčbě v terapeutické komunitě:
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk)/lecba-matek-s-detmi/prijem-klientek.html
Pokud byste se potřebovala po přečtení informací na něco doptat, klidně znovu napište. Budu ráda, když dáte vědět, jak vše dál vyvíjí. Přeji, ať vše dobře dopadne.
S pozdravem MK