Jak poznam,ze dite bere drogu?
Hanka
Pred tremi mesici se zacalo menit chovani me dcery vuci me i okoli.Casto odpoledne spi,vecer naopak ponocuje a abnormalne hodne ji.Nic ji nezajima.Pokud se s ni snazim promluvit ci ji nabidnout pripadnou pomoc,rika,ze je v pohode.Ale nezdaji se mi jeji oci...Poradite mi jak postupovat, kdyz ona sama mi rika, ze nic nebere?Jak zjistim, zda mluvi pravdu ci nikoli? Dekuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, neexistuje bohužel žádný stoprocentně spolehlivý a univerzální způsob, jak poznat zneužívání drog. Dobrým ukazatelem je výrazná změna od normálního chování, otázkou ale je, jestli nemůže u vaší dcery být způsobena dospíváním. Také nepíšete, jestli dcera ponocuje doma, nebo chodí ven a v jakém stavu se v tom případě vrací. To, že spí ve dne a v noci ne, a že ji nic nezajímá, by mohlo být ukazatelem. Velká chuť k jídlu je typická při kouření marihuany, u ostatních drog (pervitin, heroin, extáze...) se objevuje spíš opak. V podstatě nejlepší možností je s ní o situaci mluvit, ujistit ji, že když se vám k drogám přizná, nebude to znamenat konec vašeho vztahu a důvěry, ale budete to s ní dál řešit. Pokud drogy popírá, zkuste ji požádat ať vám vysvětlí změnu svého chování. Také existuje jeden způsob, jak fakticky zjistit, jestli mluví pravdu, ale byla bych s jeho použitím hodně opatrná. Existují testy na přítomnost toxických látek v moči, které se dají koupit v lékárně a udělat doma. Jejich použití s sebou ale nese velké riziko narušení vzájemné důvěry. Vaše dcera by mohla mít pocit, že pro vás její slovo nic neznamená. Taková situace, pokud byste se pro jejich použití rozhodla, by se musela velmi dobře ošetřit rozhovorem a vysvětlením, že o ni máte opravdu starost a že už nevidíte jinou možnost. Pokud byste se pro tuto alternetivu rozhodla, doporučovala bych vám zkonzultovat postup nejprve s nějakým odborníkem. Pokud budete mít zájem, zavolejte kdykoli ve všední den do Deního stacionáře SANANIM, na tel. 220803130, kde s vámi situaci rád někdo probere. Přeji pevné nervy a mnoho štěstí.