Pervitin a marihuana
Kamusha
Dobrý den,
můj přítel(28let) je několik let závislý na pervitinu cca 6 let, byl 2x na léčení, s posledniho léčení se vrátil v prosinci, pervitin si nahrazoval trávou a teď už si 2x zas dal pervitin, prý nemůže oddolat te chuti, nicemu s nevenuje, do prace neodhodla jit, o nic nema skoro zajem. Snazim se ho vselijak motivovat, ale je to zbytecne. Kdyz prisel s leceni byl odhodlany vsechno zmenit, ale uz je zas apaticky ke vsemu. Nevazi si sam sebe. Chtela jsem mu vselijak pomoci, ale uz mi to prijde zbytecne.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Umím  si představit, jak v náročné jste roli. Podporovat přítele v léčbách, motivovat jej ke změně, průběžně sklízet neúspěch, chápu, že je toho na Vás moc a ptáte se, zda to má ještě smysl...
Netuším jaké léčby má za sebou. Dnes je již plno možností jak závislost léčit. Možná by nebylo od věci, pokud by přítel o další léčebný pokus stál, zvolit jinou formu. Tím myslím, že pokud byl například 2x v psychiatrické léčebně na oddělení závislostí a to nepomohlo, příště bych doporučovala zauvažovat o některé terapeutické komunitě. Tam bývá pobyt za prvé delší, za druhé nižší kapacita léčících se klientů umožňuje více prostoru pracovat na skupinových sezeních, samotná celková forma léčby více nutí dotyčného nad sebou přemýšlet a tím se posouvat k pozitivním změnám. I samotná skutečnost, že léčící se není pouze uzavřen na oddělení, ze kterého je pak vypuštěn zpět do života, ale v rámci komunitního dění průběžně zapojován do běžných činností a situací jako známe v běžném životě, tudíž je na odchod ,,ven" lépe připraven. Jelikož je léčba závislosti celkově běh na dlouhou trať, tak už jen to, že pobyt v komunitě je delší, je rozhodně velké plus. Co je, ale nezbytné a je jedno zda má za sebou dotyčná léčená osoba léčbu v psychiatrické léčebně nebo terapeutické komunitě, je doléčování. To je další proces plynule navazující na léčbu samotnou, kdy je odléčená osoba ještě po nějakou dobu v průběžném ambulantním kontaktu s odbornou pomocí. Z praxe máme vyzkoušené, že ti, kteří využijí doléčování, obstojí v dalším životě mnohem lépe.
Rozhodně bych Vám doporučila, abyste osobně navštívila nějaké zařízení pracující se závislými a tam pro sebe využila poradenské služby, které jsou blízkým osobám závislým poskytovány zcela zdarma. Nejenom, že se poradíte jak dál, doplníte si informace, ale také získáte určitý druh podpory, což si v takto náročném období jistě zasloužíte.
Nevím, kde žijete. Pokud je pro Vás dostupná Praha, mohla byste se obrátit přímo na naše zařízení a na kolegyni, která se specializuje právě na práci s rodinou a blízkými. Níže uvádím kontakt. Pokud žijete někde úplně jinde, napište prosím znovu a uveďte, jaká města by pro Vás byla dobře dostupná, ráda Vám vyhledám jiné zařízení, kam byste se mohla obrátit. Také budu ráda, když dáte vědět, jak se vše dál odvíjí. Přeji Vám dostatek sil, oběma.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Je nezbytné se předem objednat během provozní doby (po až pá 9,00 - 19,00). Veškeré služby poskytuje Poradna bezplatně. Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
S pozdravem MK