Pervitin, mariuhana
Jiřina
Dobrý den, chci se zeptat jak pomoct uživateli pervitinu (šňupe ho)?Odmítá se jít léčit (nevidí žádný problém a je plnoletý), když někdo vyjádří nesouhlas s tím jak se chová, naštve se, urazí a odejde za kamarády (též uživateli drog - protože ti ho vždy pochopí). Jeho matka je z této situace již úplně na dně, na jednu stranu je ráda že její syn bydlí doma (ví že žije), ale na druhou stranu to celou rodinu dost vysiluje, protože nesmí nic říct( samozřejmě chtějí aby s těmito kamarády stýkal co nejméně). Prosím o radu jak se k němu máme chovat, jak mu můžeme pomoct?Nemůžeme se přece jen koukat jak se zabijí nebo čekat, že dostane rozum a přestane s tím. Myslím, že stav mimo realitu se mu líbí, nemusí se starat co bude jíst, nemusí chodit do práce, je mu jedno že nedodělal střední školu... Před pár lety byl hospitalizován s problémem s ledvinami, tak se taky bojím, jestli mu to třeba nemůže ublížit i fyzicky.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Tak jak již Vaše rodina mohla na svou kůži pocítit, konzumace drog, potažmo závislost, není zátěží pouze pro osobu, které se problém týká, ale i především je to obrovskou a bolestivou zátěží pro blízké okolí.
Pokud bratranec v tuto chvíli není schopen náhledu na své chování a konzumace drog se vzdát, bylo by s ohledem na to, že žije s ostatními členy rodiny vhodné, aby se podrobil pravidlům, která rodina samotná nastaví. Rozhodně by bylo rozumné, aby někdo z rodičů bratrance osobně navštívil kolegy v Brně a o všem co je třeba se více a podrobněji poradil v osobním kontaktu.
Motivace nemotivovaných osob není nic snadného, je opravdu přínosné být v průběžném kontaktu s odbornou pomocí a mít možnost jednotlivé a nově vstávající situace konzultovat. To, že bratranec dnes není motivován, neznamená, že nebude nikdy. I během konzumace drog uživatelé prochází různými etapami a není neobvyklé, že časem postupně mnozí dojdou k tomu, že život s drogou není zase tak ideální, tak jako se to mohlo zdát z kraje...
Takže, když to shrnu: předejte tyto kontakty rodičům bratrance, ať se na kolegy obrátí a o všem se poradí. Doporučuji si na uvedená čísla předem zavolat a objednat se. Veškeré poradenské služby jsou bezplatné a lze jich využít i anonymně.
Kontaktní centrum
Sdružení Podané ruce, o. s.
Vídeňská 3
Brno
Tel: 543249343, 775889919 (objednání poradenství)
Mgr. Petr Blažek
http://www.podaneruce.cz
Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti
Sládkova 45
Brno
Tel: 548526802
PhDr. Lenka Skácelová
http://www.poradenskecentrum.cz
V přiloženém odkaze naleznete veškerá zařízení pracující se závislostí v Brně:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Zatím se mějte hezky. Pokud budete mít chuť, můžete dát vědět, jak to dopadlo. Celé rodině přejeme dostatek sil.
S pozdravem MK