Kombinace Zoloftu a MDMA
I love party and samer of love
Je mi 19 let a od 15 let beru asi 10X za rok(o prázkách i každej tejden,přes zimu i 2 měsíce nic)extázi. Niní již 2. měsíc užívám Zoloft na depresivní poruchu,která se u mě nyní v těch nudných,tmavích a chladných zimních dnech oběvila. Za měsíc plánuju menší akcičku s extází. Rozumí tomu,že tato kombi zesiluje a prodlužuje účinek MDMA. MDMA vyplavuje dopamin,serotonin a noadrenalin a Zoloft ho drží v sinapsí a brání spětnému vychytávání. Mám vzít 1/4,nebo 1/2 půlku tablety k dosažení stejného stavu? A nepište mi nebrat. Ten stav za to riziko stojí. To by jsme dle statistiky nesměli ani na sjezdovku,do lunaparku,či na pouť a jíst ani pít téměř nic. O běžně užívaných lécích ani radši nemluvim.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
rozhodnutí, zda užívat nebo neužívat extázi je čistě na Vás, protože jste dospělý. Nemám ambice Vám cokoliv zakazovat. Na druhou stranu ani nečekejte, že Vám doporučím, jak bezpečně užívat MDMA a antidepresiva. Kdybyste neužíval Zoloft, poradila bych Vám extázi s ničím jiným nekombinovat (mám na mysli léky, alkohol a jiné drogy) a při jejím užití nezapomínat na odpočinek a dodržování pitného režimu. MDMA ovlivňuje vnímání pocitů žízně a změn tepelné regulace organismu. Zvláště při užití na párty může dojít vlivem přehřátí, vyčerpání a dehydratace k vážnému poškození lidského organismu až k úmrtí. Dalším faktorem, který byste měl vzít v úvahu, je nemožnost zjistit, co zrovna ta Vaše tableta extáze obsahuje. Mnoho z nich ani nepotkalo účinnou látku MDMA a jejich složení je naprosto neznámé (na rozdíl od běžně užívaných léků, z nichž některé, jak správně uvádíte, mohou být potencionálně velmi nebezpečné, např. benzodiazepiny). Pokud máte "štěstí" a zakoupíte tabletu obsahující MDMA, stejně nezjistíte jeho množství a další příměsi. Proto Vám každá tableta bude účinkovat jinak a nelze předem určit, o kolik si vzít méně nebo více pro dosažení stejného účinku. Tímto jsem se dostala oklikou k Vašemu dotazu "o kolik snížit dávku v případě kombinace se Zoloftem" - toto nelze s přihlédnutím k výše uvedenému zodpovědně určit.
Co se týká kombinace MDMA s antidepresivy obecně, tak není příliš moudrá... Ten "zesílený" účinek, který zmiňujete, může znamenat serotoninový syndrom, což je potenciálně život ohrožující stav, viz info zde: http://www.extc.cz/serotoninovy-syndrom.html. Zoloft sice patří do skupiny antidepresiv SSRI, nikoliv IMAO, jejichž kombinace s MDMA je nejrizikovější, přesto bych to na Vašem místě nepokoušela. Jako další hledisko bych uvážila i Váš psychický stav, zmíněnou depresivní poruchu, kterou užívání jakýchkoliv stimulačních látek (ovlivňujících vyplavování serotoninu, dopaminu, noradrenalinu) nevylepší, naopak ji při pravidelnějším, dlouhodobém užívání vyvolává, viz např. tento text: http://www.saferparty.cz/extaze.
Dávejte na sebe pozor a v případě, že se rozhodnete přesto riskovat, zajistěte si "dozor" spolehlivého kamaráda, pijte hodně nealkoholických nápojů (ne colu) a během akce odpočívejte.
Vilma Š.