OAt
Grulda
Dobrý den,
Chci resit svoji zavislot na alkoholu ambulatne.
Objednal jsem se do OAt poradny ale az temer za mesic co mam do te doby delat uz se nechci opijet a bojim se ze to nezvladnu.
Dekuji

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
v prvé řadě byste mohl zkusit vyhledat jinou instituci, kde byste mohl dostat podporu v abstinenci během toho měsíce. Napadli mě anonymní alkoholici. Bohužel nepíšete, odkud jste, ale zkuste je vyhledat na internetu. Tam můžete přijít bez objednání, anonymně a nezávazně.Obecné zásady však jsou tyto:
1) Důsledně se vyhýbat rizikovému prostředí i lidem - nechodit do hospod ani na limču nebo nealko pivo. Odstřihnout se od kamarádů, se kterými jste zvyklý pít apod.
2) Zbavit se veškerého alkoholu, v dosahu - stavět si vědomně do cesty překážky k alkoholu. Např. když jdete do obchodu pro potraviny, napište si přesně, co chcete koupit a vyhýbejte se regálu s alkoholem. Vemte s sebou jen tolik peněz, kolik potřebujete k nákupu potravin.
3) Dobře plánujte čas. Používejte velký diář a pište si co budete dělat na hodinu přesně. Snažte se důsledně držet plánu. Snažte si naplánovat volný čas aktivně - sport, kultura (nespojená s alkoholem), návštěva bezpečných přátel apod. Snažte se nebýt sám, obklopujte se bezpečnými lidmi, kteří nebudou pít a svádět Vás k napití.
4) Pokuste se do života dostat maximum struktury. Pište si všechny - i ty nejbanálnější úkoly, které vás čekají a odškrtávejte si jejich splnění. Soustřeďte se na úkoly, které přináší běžný život.
5) Noste s sebou dostatek nealkoholických nápojů. Silné akutní chutě na alkohol se dají zahnat i vodou.
6) Držte se zásady abstinuj dnes - neřešte, co bude zítra nebo za týden. Klaď te si jediný cíl - dnes se nenapiju!
7) Buďte k sobě laskavý. Berte chutě na alkohol jako něco, co Vás momentálně v životě limituje a snažte se nanakládat si příliš obtížných kroků, které do života přináší další zátěž.
Víc mě toho v tuhle chvíli nenapadá, ale snad Vám alespoň tyto zásady pomohou. Mějte na paměti, že zbavit se alkoholu je velmi těžký krok, který neznamená jen přestat pít. Pokud chcete úspěšně abstinovat, budete muset změnit celý životní styl - přátele, zájmy apod.
Držím Vám palce a přeji hodně štěstí.
Opatrujte se.
Tomáš Nedvěd