pervitin
jarmila
Dobrý den, zjistila jsem,že můj manžel bere pervitin. Jsme spolu asi 8 let dříve s přestávkami a ted 3 roky manželé a máme 2 letou dcerku. Bral pervitin již dříve, několikrát přestal a zas začal. Je to hodně problémový člověk, již dlouho máme problémy spolu vůbec vycházet,stejnětak nevychází ani s rodiči. Vyvolával hádky, křičel , rozbijel věci a byl agresivní...snažila jsem se hledat pomoc pro nás oba v poradnách a u psychologů, protože se oba moc milujeme a nedoážem jeden druhého opustit... tak nějak pořád hulí trávu,i přes to,že mu to psycholog zakázal,nebo spíše doporučil pomalu přestat. Měla jsem podezření jestli nebere opět drogy,několikrát jsem se ho ptala a zjištovala ale vše zapřel. Včera jsem se to dozvěděla od někoho jiného a následně když jsem na manžela uhodila,tak se přiznal...prý příležitostně bere pervitin. řikal že se chce léčit,že nás nechce ztratit...ale já ted nevím,co mám dělat, ublížilo mi nejen to,že žiju kdoví jak dlouho ve lži a denodeních nervech,ale i to,že jsem se snažila najít pomoc pro nás oba stím, že neumíme komunikovat a nakonec zjistím,že jsou za tím drogy. Nevím,jestli se dá takovému člověku věřit, p¨rý se do drog nervově schovává, ale co když přestane a při dalším nervovém vypětí u nich znovu skončí? Nevím jak se chovat, zda ho opustit,nebo nastolit přísná pravidla a snažit se mu pomoci. Jsme z Táborska poradili byste mi prosím kam se má on,případně já obrátit? nebo ho mám nechat at se postaví na nohy a pomoc si hledá sám? Moc Vám děkuji za pomoc a radu. s přáním hezkého dne Jarmila

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Jarmilo.
Chápu Vaše rozčarování při zjištění situace. Umím si představit, že tato skutečnost ve Vás vyvolala nespočet otázek a plno pochybností...
Na obranu partnera zase, ale musím podotknout, že zbavit se drogové závislosti není vůbec snadné. Je to složitý proces, ke kterému (bohužel) patří i selhávání. Selhání se pak blízkému okolí velmi špatně přiznávají. Ti, kteří selhali (v tomto případě Váš partner) se bojí skutečnosti, že zklamali blízké, kteří jim věřili, je to začarovaný kruh... Pokud se dotyčná závislá osoba neléčí, je to o to těžší. Takže zdali Váš partner sám řekl, že by se léčil, je to bezvadné. K léčbě jakékoliv závislosti je nezbytná motivace a spolupráce. Pokud sám přítel došel k tomu, že by rád se sebou něco konečně udělal, myslím, že byste mu vhledem k tomu, že máte spolu nezletilé dítě, mohla dát šanci.
Vše by, ale mělo mít přesně daná pravidla a ty dodržovat. Nejlépe bude, když se u Vás spojíte s kolegy z Kontaktního centra, kde byste se mohli informovat o léčebných zařízeních ve Vašem okolí, které by mohl partner využít (též by Vám vše kolem nástupu léčby pomohli v K-centru zprostředkovat). Také byste se v osobním kontaktu lépe poradila jak nastavit pravidla, hranici Vaší pomoci, jak vhodně s přítelem komunikovat atd... Veškeré služby Kontaktního centra jsou bezplatné a lze jich využít i zcela anonymně. Můžete tedy nejdříve využít nezávazného poradenství a po té se svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Doporučuji si na uvedené číslo předem zavolat a objednat se.
Kontaktní centrum Auritus
Farní charita Tábor
Klokotská 114
Tábor
Tel: 381255999
Mgr. Hana Vojtěchová
http://www.auritus.cz
Zatím se mějte hezky. Pokud budete mít chuť, můžete dát vědět, jak se situace dále vyvíjí. Držím palce, ať se vše odvíjí lepším směrem.
S pozdravem MK