Závislost na marihuaně
PUZZLELORD
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaký je Váš(kohokoli z týmu) subjektivní názor na téma \"Závislost na marihuaně\", a také by mě zajímalo, jestli měl již odpovídající s touto drogou nějakou osobní zkušenost. Já sám kouřím marihuanu dle libosti a necítím se nějak ohrožen nějakou závilostí, či nutkáním ji kouřit. Přijde mi to spíše jako jakýsi vnitřní podmět, který nutí lidi, jež nikdy neměli s touto drogou žádnou zkušenost, si myslet, že je to droga návyková.

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
je pravda, že marihuana má nižší potenciál k rozvoji závislosti než většina jiných běžně užívaných drog. Tento fakt a to, že se jí nelze jednorázově smrtelně předávkovat je důvodem, proč jsou kanabinoidy zařazeny mezi drogy s akceptovatelným rizikem. Neznamená to ale, že je v tomto směru zcela bez rizika. Sám jsem pracoval s několika klienty, kteří léčili závislost na marihuaně s naprosto stejnými příznaky, jako klienti na tvrdých drogách - naprostá ztráta jiných zájmů, rozklad volních vlastností, silná touha po droze, vysoké dluhy za prostředky vynaložené za drogy. Dále ztráta přátel, zaměstnání a sociálního zázemí... Závislost je jen jedna a to, na jaké látce se rozvine je v konečném důsledku podružný detail. Rozvoj závislosti ale není jediným rizikem užívání marihuany. Dále je to především možný rozvoj duševních poruch, ke kterým má uživatel potenciální předpoklady - mohou to být deprese, ale i psychózy, úzkostné poruchy apod. Nepříjemné mohou být i flashbacky, které vás mohou zastihnout v situacích, kdy to nejméně potřebujete. Nezanedbatelným rizikem je i fakt, že marihuana je nelegální droga a nakládáním s ní se můžete dostat do konfliktu se zákonem. Abych to shrnul, můj subjektivní názor je: To, že se marihuana řadí mezi "lehké" drogy neznamená, že její užívání není rizikové. Myslím si, že rizika užívání marihuany jsou v našich krajích dost podceňována. Otázku na naše osobní zkušenosti bych s dovolením nechal nezodpovězenou. Tyto údaje považuji za soukromou záležitost, která navíc nic nevypovídá o profesionálních kvalitách kohokoli z nás.
Pokud se vy sám necítíte ohrožen závislostí na marihuaně, proveďte jednoduchý test. Vysaďte marihuanu na 2 měsíce a uvidíte, jestli to zvládnete a co se s vámi bude během té doby dít.
Přeji hodně štěstí.
Tomáš Nedvěd