Je lepší perník od pouličního dealera, nebo mňau-mňau z e-shopu?
I love MDMA
Je mňau-mňau rizikovější,než extáze,či pervityn,nebo jiný amphetamin vydávaný za extázi? Je rizikovější tableta mňau-mňau z e-shopu za 100Kč,nebo klasický psaníčko za 100 od pouličního dýlera(0,1g-podle mě míň)? Extáze beru cca. 6X za rok už přes 10 let. Jen na akcích. Poslední dobou je ale jejich kvalita čimdáltim horší. Souzeno podle stavu a nejen mího. Párkrát jsem si jí nechal testovat a ani jednou neobsahovala MDMA,ale i tak jsem jí užil. Za 200,nebo 250 jí přece nevyhodim. Aspoň ňákej stav. Nerad bych přecházel na levnější perník. Mňau-mňau mi příde jako lepší alternativa. Co myslíte? Jak se ten stav liší od MDMA? Nebo je bližší spíš amphetaminu?

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
zadal jste nám náročný úkol. Je těžké vybrat ze dvou až tří špatných možností tu méně špatnou. Někdy to jde, ale myslím, že v tomhle případě jsou negativa docela vyrovnaná. Pokusím se je zhruba popsat.
Jak píšete, tak Extáze v současné době málokdy obsahuje MDMA. Takže vlastně nikdy nevíte, co si dáte. Lehce může dojít k předávkování. Některé náhražky MDMA mají nástup až za několik hodin. Hodně lidí to řeší tak, že když jim „koule" nezačne šlapat po době, na kterou jsou zvyklí, tak si dají tabletu další. Zvyšuje se tím riziko předávkování. Vzhledem k aplikaci Vám tablety neničí nosní sliznici, jako pervitin, ale představují dost velkou zátěž na vnitřní orgány, zejména játra. O psychických komplikacích nemluvě.
Pervitin se vyrábí v ČR z relativně dostupných surovin a z tohoto důvodu je poměrně levný, ale kvalita pouličních drog moc valná není. Většinou se pervitin sice získává z léku, ale pochybuji, že jeho domácí výroba splňuje hygienické, nebo jiné standardy. A když se ho neuvaří moc, tak se vyplatí ho trošku něčím „říznout", ať se zvětší objem a vrátí se výrobci peníze a energie investovaná do přípravy. Taky má jeho užívání dost nepříjemné dopady na psychiku a fyzickou stránku jeho konzumentů.
Teď k poslední variantě. Mňau Mňau by podle složení mělo patřit do tzv. entaktogenů, obsahuje účinnou látku mefedron. Účinky tohoto produktu by se spíš měli blížit MDMA než pervitinu nebo jiným stimulantům (je možné že kromě nabuzení, se dostaví i pocity euforie, zvýšené empatie apod.). Víc o tomto produktu a dalších „designer drugs" se dovíte například zde: http://www.extc.cz/nove-drogy-a-rizika.html
K zásadním rizikům tohoto produktu patří, že největší účinky trvají cca 30 minut od užití. Mnoho lidí, pak má chuť dát si další dávku a tím si dost zatěžují organizmus a vystavují se riziku předávkování. Tento produkt je možné šňupat, nebo užívat orálně. Dle zvolené cesty vpravení do těla si pak víc poškozujete dýchací cesty, nebo vnitřní orgány.
Dalším dost zásadním rizikem je, že výrobci tohoto produktu negarantují 100 % vždy jeho stejné složení. Takže i když si budete dávat pořád stejnou dávku, může se stát, že některé balení Vás nepříjemně překvapí. Zkuste zapátrat na internetu. Je zde celkem dost běžně dostupných videí, kde jsou zachycení lidé, kteří jsou intoxikovaní některou z designer drugs a nevypadají, že by jim bylo zrovna dobře.
Nevím, jestli jsem Vám poradil jakou variantu zvolit. A přiznám se, že jsem to úplně ani nechtěl. Když se rozhodnete užít jakoukoliv drogu, tak zodpovědnost za to, co si způsobíte je jenom na Vás. Zvažte u každé možnosti pro a proti a dle toho si vyberte. Za sebe jenom dodávám, že by bylo samozřejmě nejlepší, kdybyste se do užívání těchto látek nepouštěl.
Miroslav Giljan