co dělat
Máma
ve 4 hod ráno, zmatený tel od mého syna přijela jsem a našla ho se sekerou a pořádnými halucinacemi, že ho někdo sleduje aj. uběhlo 7 hod a halucinace stále trvají a neustále na někoho čeká, že přijede. Jak mám reagovat na vzniklé halucinace mého syn. Mám mu říkat pravdu, že tu nikdo není, nebo ho mám techat být a kývat mu na jeho výplody
děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Dobrý den,
nevím, zda potíže Vašeho syna souvisí s užíváním drog. Nicméně, bez ohledu na to, co je příčinou, je na místě zavolat záchranku. Halucinace a pocity pronásledování trvají již několik hodin bez zlepšení a nevypadá to, že by spontánně ustoupily. Syn může být ve svých paranoidních stavech nebezpečný sobě i Vám (sama píšete, že jste ho našla a měl u sebe sekeru...) a jediná šance, jak zajistit, aby stav ustoupil, je lékařská pomoc a medikace.
Pokud zavoláte na 155, případně 112, tak uděláte to nejlepší, co můžete. Popište jim, jak se syn chová, že trpí pocity pronásledování a halucinacemi, že se o něj obáváte. Záchranáři už budou vědět, jak se zachovat a převezou ho do bezpečného prostředí a zajistí psychiatrickou pomoc.
Zároveň Vám posílám informaci z webu Encyklopedie psychotropních rostlin, která se týká "psychiatrické první pomoci" pro člověka stiženého psychotickými stavy (jako je Váš syn). Považuji za lepší synovy halucinace nepodporovat, klidně se mu snažit říct, že nepříjemné stavy pominou, že ho nikdo ohrozit nechce, že jste tam s ním, že nemusí mít obavy a snažit se ho spíše vracet do reality.
Dejte pak prosím vědět, jak to se synem vypadá. Pokud byste potřebovala nějakou další radu či informace, tak se neváhejte ozvat.