relabs (3,5az 4 mesice cca.)
saal
dobry den, chtela jsem se zeptet jestli lide kteri Tk jiz podstoupili ale po 3 letech zrelabsovali zda maji nekdy sanci prestat? pravda je ze pobyt v terapeuticke komunyte nebyl vubec dlouhy spise na opak! a jake je % lidi co dokonci tk a neprestanou uzivat ? a ma to cenu se snazit v tomto pripade kdyz 2sance neni a je na to clovek sam? predem moc dik za odpoved a hezkej zbytek dne S.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
relaps po třech letech abstinence mi vůbecnepřipadá špatný výsledek, pokud byla léčba v TK krátká a nedokončená. Obecně je třeba počítat s relapsem jako častou součástí abstinence. Proto je velmi důležité nejen vydržet v léčbě co nejdéle, ale také mít dobré doléčování, kde se člověk naučí, co v případě relapsu dělat, že se dá velmi rychle a účinně zastavit a nemusí to být vůbec konec všeho snažení.
Z Vašeho dotazu není jasné, zda tím, kdo zrelapsoval jste Vy nebo někdo blízký. V každém případě šance na abstinenci je velká. Jen je třeba nebýt na to sám, jak píšete. Vyhledat co nejdříve odbornou pomoc a rozhodnout se po poradě s odborníkem jak dál, jestli znovu do léčby a tentokrát se pokusit ji dokončit, nebo jen rychle situaci stabilizovat a nastoupit ambulantně na doléčování (to v případě, že se recidiva ještě příliš nerozjela, dotyčný má zázemí, práci apod.
Úspěšnost absolventů komunit je poměrně velká, ale záleží na tom, co považujeme za úspěch, proto procenta jsou vždy dost zavádějící. Velmi zjednodušeně se dá říci, že pokud někdo absolvuje alespoň polovinu dané léčby, tak i po několika letech má velkou šanci žít slušným, zdravým a spokojeným životem (jednorázový relaps to ale nevylučuje).