Pervitin
Jan
Dobrý den, měl bych dotaz. Mám přítelkyni který bere pervitin chodín sní asi měsíc a v tuhle dobu mi to řekla teda spíše řekla to kamarádoj co je i můj kamarádat a on jí řekl at mi to řekne že to je nejlepší způsob a zato jsem rád že mi to řekla, bere to asi 6 měsíců, dostal ji do toho její bejvalý kluk, tak jsem ji řekl že každý někdy udělá chybu a dá se to napravit a že dám všechnu sílu jen nato jí z toho dostat a že když se nebude snažit tak jí prostě nebudu pomáhat a nechám jí, je to snad dostatečná motivace, říkala že chtěla přestat ale neměla kvuli komu a sebe si neváží tak asi tak. Řekla mi to nečekaně tak jsem opravdu nevěděl co stím ale chci ji pomoct už jen kvuli ní a že jí mám opravdů rád. Jenže stímhl moc zkušeností nemám, vlastně tedy žádné a nevim co to obnáší a je mi jasné že to nebude lehké a tak se ptám jak nato aspon nějáké základy, četl jsem celý večer články otom ale všude píšou jít do léčebny což ona moc nechce jelikož studuje a musela by vynechat školu a já to chci zvládnout sám s sní a asi bych se jí snažil něják zabavit aby nato nemyslela a našla jsi místo toho nějákou jinou \"drogu\" jako třeba fitness, běhání a tak dále ale opravdu nevím jak se stim vypořádat tak bych byl rád za radu abych věděl jak ktomu mám přistupovat a vyspořádat se stím ;) Děkuji moc :)

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je dobře, že píšete. Je moc fajn, že si s přítelkyní navzájem důvěřujete, že se Vám svěřila a chcete jí pomáhat. Píšete, že bere pervitin cca 6 měsíců a ráda by přestala, ale dosud neměla žádnou motivaci, protože si sama sebe neváží. Toto je velmi častý problém uživatelů drog, a i když neznám Vaši přítelkyni, tak obecně platí, že "vnější" motivace (např. partner) nestačí. Pokud tedy přítelkyně myslí abstinenci skutečně vážně, měla by se zamyslet nad variantou odborné pomoci. Volnočasové aktivity, které navrhujete, samozřejmě nejsou na škodu, ale příčinu neřeší. Chutí na drogu, které provází všechny, co se pokouší abstinovat, nezmizí jen tak lehce a rozhodně na ně nelze "zapomenout". Maximálně je načas potlačíte, ale za nějakou dobu se znovu objeví. Aby byla přítelkyně schopna zvládnout abstinenci, musí se naučit s chutěmi pracovat - vyhýbat se rizikovým situacím (místům, osobám), přijít na to, co ji pervitin dává, jaká prázdná místa vyplňuje. S odborníkem bude mít možnost pracovat i na zlepšení svého sebevědomí. Bez toho, aby jí na sobě samé záleželo, se nikam nepohne. Pokud, jak uvádíte, stále studuje a má podpůrné zázemí, existují i možnosti ambulantní podpory. "Zavření" do léčebny není rozhodně jedinou variantou...
Když mi napíšete, ve kterém regionu bydlíte, můžu Vám zaslat příslušné kontakty, kde se můžete osobně poradit i Vy, jak fungovat vedle partnerky, co užívá drogy, a jak jí případně pomoci.
Vilma Š.