Zástava dechu - marihuana
Skripto
Dobrý den,
nejsem žádný častý hulič, ale jednou za čas si s kamarády dám(jednou do měsíce).
Nicméně několikrát jsem se již přistihl, že při takz. záseku přestanu dýchat a při zadržení dechu dobrovolně, nepocituji nutnost se nadechnout(nikdy jsem to nezkoušel extrémě dlouho, takže nejspíše by pak nějaký pud sebezáchovy nastal), ale má otázka tedy zní, zda je možné, že bych nevědomě měl zástavu dechu a mé tělo, v důsledku působení marihuany nepřijímalo kyslík a mohl bych při tom upadnout do bezvědomí popř. zda je možné při vedomí, abych např. delší dobu nedýchal a to by mi mohlo způsobit nějaké nevratné potíže s mozkem popř. jiné?
Nebo se nemusím bát a tělo i po požití marihuany moc dobře pozná, kdy se musím nadechnout?
Je mi jasné, že je lepší nehulit vůbec, ale přesto mě to zajímá :).
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za zajímavý dotaz. Dýchání je řízeno dvěma mechanismy. Prvním zajišťují impulsy z mozkové kůry tzv. "volní dýchání", které nám umožňuje měnit jeho hloubku a frekvenci, příp. na omezenou dobu zadržet dech. Druhým je "automatické dýchání" řízené z dechového centra umístěného v prodloužené míše, které zabezpečuje dýchání bez ohledu na vůli i ve spánku, bezvědomí atd. Pokud se budete snažit pomocí prvního mechanismu zadržet dech, po krátkém čase stejně "naskočí" automatika druhého a dýchat začnete (třeba i pod vodou).
Aby nastala situace, že "vypadne automatika", musí dojít k porušení dechového centra. K té dochází buď úrazem nebo v důsledku otravy, zánětu či mozkové příhody apod. Mezi látky způsobující útlum CNS až k vyřazení dechového centra THC rozhodně nepatří. Řadí se sem např. opioidy (heroin, metadon), benzodiazepiny v kombinaci s alkoholem, barbituráty a další.
Vaše potíže bych spíše přisuzovala subjektivně zpomalenému vnímání času v důsledku intoxikace THC,  kdy máte pocit, že nedýcháte velmi dlouho...
Co se týká poškození mozku, tak k nevratným změnám dochází po cca 4 - 6 minutách hypoxie (úplnému nedostatku kyslíku v mozkové tkáni).
Vilma Š.
p. s.: Pokud máte sklony ještě k dalším experimentům během užívání THC, bylo by minimálně vhodné, abyste měl v dosahu osobu, která se o Vás v případě jakýchkoliv potíží bude schopná postarat.