Pro Vilmu Š.
Iris
Dobrý den,
ještě bych chtěla doplnit pár věcí ohledně mého přítele.
Tvrdil mi, že začal s pervitinem, protože byl sám, poznal nějaké lidi, kteří v tom už jeli. Neměl vůbec ponětí, jak moc ublíží lidem, kteří ho milují, svým rodičům, sám sobě.. Jde také o jeho věk, bude mu 19 let, mně je 23. Perspektivu ve vztahu vidím a pevně věřím, že my oba, prý jsem pro něj motivací, proč být čistý, přičítat tedy jeho počínání nudě a samotě? To ho se mnou snad nečeká..
Taky mi říkal, že je pro něj aspoň trochu berličkou marihuana, ale v mezích toho, že je zaměstnaný a ví, že musí fungovat. Moc mu chci věřit, že je to za ním, ale vím, že ta chuť jen tak nezmizí, že to kdesi v hlavě pořád potlačuje a musí s tím bojovat. Staré kontakty nevyhledává, spíš se mu sám někdo občas ozve, ale bez výsledku, nikam mi neutíká, neschovává přede mnou své věci. Chci věřit, ale nechci nic přehlédnout nebo podcenit.
Děkuji

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
je fajn, že jste se ještě ozvala. Pro vztah je samozřejmě velmi důležité, že v něm vidíte perspektivu a s přítelem si navzájem důvěřujete. Teď to neberte tak, že se snažím šťourat, jen bych vzhledem k riziku relapsu úplně nespoléhala čistě na vnější motivaci (Vás). To, že se nebude přítel nudit a bude smysluplně trávit volný čas, je samozřejmě velmi důležité. Ale pouze nuda a samota nebývají spouštěčem užívání drog. Přítel musí především vnímat vlastní zodpovědnost a nepodceňovat rizika. Nikdo zvenčí (Vy, rodiče) ho nikdy neuhlídá, pokud se on sám rozhodne pro návrat k drogám.Opravdu ale nechci malovat černé scénáře, třeba k ničemu takovému vůbec nedojde.
Pokud by přítel opravdu nechtěl nic podcenit, byla by asi nejúčinnější prevencí potenciálního návratu k drogám účast v ambulantním doléčovacím programu, jak jsem již psala v minulé odpovědi.
Přeji Vám hodně štěstí a doufám, že bude přítel už v pořádku.
Vilma Š.