nos
micin
Dobrý den,
už víc jak dva roky šňupu pervitin. Dřív denně, teď jedenkrát týdně. V období, když jsem bral denně, jsem sehnal asi nekvalitní matro a měl jsem pocit, že mi nahoře v nose něco uvízlo, bolelo to a dost jsem si s tím užil. Od té doby je to lepší, ale pořád tam něco cejtím a při každým šňupnutí to dost bolí. Kapsle mi nic neříkaj a do jehly jít nechci. K doktorovi se mi nechce, jak mu vysvětlím z čeho to mám - budu pro něj jen feťák...

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
to, že má šňupání pervitinu negativní dopad na nosní sliznici, Vám jistě psát nemusím. Myslím, že to právě prožíváte. Dva roky užívání pervitinu je už dost dlouhá doba na to, aby se objevily komplikace. Z toho, co popisujete, mě napadají dvě možnosti - buď tam máte něco dlouhodobě zaseklé anebo jste si užíváním přes nos způsobil nějaké poškození, které se projevuje hlavně, když nos dráždíte další dávkou.
Ať je to jak chce, tak když budete pokračovat v užívání nosem, tak se to určitě nezlepší.
Na konci dotazu jste negoval některé možnosti, které mě napadly Vám nabídnout. Určitě nedoporučuji injekční aplikaci. Co se týče dopadů na tělo je nejvíc destruktivní. Ty kapsle představují rozumnější variantu. Když Vám ale nevyhovují, tak Vás do nich těžko někdo bude nutit. Stejně zůstává nejideálnější možností přestat pervitin brát, což; ale určitě víte.
Náš kolega MUDr. Minařík doporučuje k regeneraci nosní sliznice nosní kapky Euphorbium, několikrát denně, a nosní olej Coldastop, 2-3x denně, obě pravidelně a dlouhodobě. K tomu zkuste co nejvíc omezit braní. Když nepřestanete užívat přes nos, tak problémy s nosem úplně nevymizí. A to nemluvím o dalších negativních dopadech užívání pervitinu jak na fyzické tak psychické zdraví.
Návštěvu lékaře bych ve Vašem případě neodkládal. Je lepší když Vás někdo bude mít za „feťáka" než když si úplně zničíte nosní dutiny.
Miroslav Giljan