dokázal přestat?
Iris
Dobrý den, žiju s přítelem, který měl problémy s pervitinem cca do listopadu loňského roku. Bral údajně téměř rok zhruba po 14 dnech. Za jakých podmínek by se mohl k užívání vrátit? Jak tomu mohu zabránit?

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je dobře, že píšete. Přítel abstinuje přibližně dva měsíce a sám vlastně přiznává, že "to nechce řešit, protože mu to pak chybí". Nevím, jestli přestal brát sám nebo vyhledal odbornou pomoc, každopádně by nic nezkazil, kdyby se obrátil na zařízení poskytující následnou ambulantní péči bývalým uživatelům drog. Rizikových situací, které spouští chutě na drogy, se může objevit spousta a pokud přítel nemá naučeno z léčby, jak s chutěmi pracovat a rizikům se vyhýbat, je udržení abstinence těžší a už vůbec případnému relapsu nezabráníte Vy. Můžete přítele maximálně podpořit, motivovat ho, ale víc neovlivníte. Z testu maximálně zjistíte, že je aktuálně "čistý". Konkrétně pervitin je v případě občasného užívání detekovatelný z moči jen cca týden.
Aby přítel minimalizoval riziko návratu k pervitinu, měl by se vyhýbat místům, kamarádům a situacím, za kterých drogu bral. Pokud užíval jednou za 14 dní, za jakých okolností to bylo? Jestli např. na party a s konkrétními kamarády, chodí tam stále, vídá se s nimi? Měl by přijít na to, co mu pervitin dával a čím "prázdné místo" po něm nyní vyplňuje - jak tráví volný čas, jak se dokáže bez drogy bavit apod. Jaký je jeho vztah k dalším návykovým látkám a závislostnímu chování (alkohol, hrací automaty apod.)? Rozhodně by nebylo vhodné namísto pervitinu zvýšit např. konzumaci alkoholu.
To, co jsem popsala, jsou spíše obecná doporučení, Vašeho přítele neznám a nevím, jak na tom je, a co přesně by ho mohlo ohrozit. Pokud byste měla zájem o kontakty na odborné služby, stačí poslat informaci, které větší město máte poblíž, a já Vám obratem zašlu odkazy. Programy následné péče fungují ambulantně, klient dochází většinou jednou týdně na individuální poradenství/terapii a jednou týdně na skupinu. Vše ve večerních hodinách, aby byl co nejméně narušen běžný pracovní den.
Přeji hezký den a ozvěte se, pokud byste se potřebovala na něco doptat nebo Vám odpověď takto nestačila.
Vilma Š.