extáze, rajský plyn, poper´s
Kvítko
Užívam za měsíc až dva jednu extázi, můžu mít nějaké trvalé následky? Může extáze ovlivnit vajíčko a tím i plod? Nikde jsem nečetla, že by balónky s rajským plynem nebo poper´s negativně ovlivňovaly mozkové buňky, snad leda při nedostatku kyslíku při delším vdechování. Co je na tom pravdy? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
K ovlivnění plodu EXT vám nabízím výtak z přehledového článku, který vypracovali kolegové z farmakolof´gického ústavu 3.LF UK (Fišerová-Páleníček:The UK National Teratology Service (NTIS) nasbíralo v letech leden 1989 až červen 1998 prospektivní data o 136 těhotenstvích (jeden pár dvojčat) u kterých došlo k expozici MDMA během gravidity. 74 žen užívalo pouze extázi, 62 i jiné drogy (amfetamine, kokain, cannabis, alkohol, LSD a další). 127 těchto žen bylo vystaveno expozici MDMA v prvním trimestru. 11 těhotenství skončilo spontánním potratem a 48 žen uměle přerušilo těhotenství (z čehož jedna po prenatální diagnostice malformovaného plodu). Narodilo se 78 živých dětí, z čehož 66 bylo v pořádku a 12 mělo vrozené anomálie (15,4% vrozených anomálií je signifikantně více než obvyklých 2-3%). Osm dětí se narodilo předčasně mezi 25 a 36 týdnem gestace (včetně dvojčat ve 25 týdnu). Mezi těmito dětmi se vyskytly dva případy ?respiratory distress syndromu? (RDS), které nebyly dávány do souvislosti s expozicí MDMA. Dále došlo k jednomu neonatálnímu úmrtí dítěte narozeného matce, která během těhotenství užívala MDMA, heroin a methadon. Ve třech případech narozených děvčat se vyskytly deformity končetin - talipes (normální incidence je 1:1000, v tomto případě 38:1000); idiopatická ?pes equinovarus? (má v Anglii mužskou predominanci 3:1). Dále se vyskytly dva případy vrozených srdečních vad (normální incidence je mezi 5-10:1000 živě narozených) ? defekty septa síní a septa komor, u jednoho s bilaterální hydronefrózou a bilaterální ?clinodactylií? (trvalé zakřivení prstů). Dále se vyskytly další skeletální anomálie ve třech případech, jedna pylorostenóza, jeden novorozenec s hydrocefalem a obojetným pohlavím, u dalšího ptóza levého víčka a pigmentace levého stehna a u posledního ?clicking hips? (loupání v kyčlích). Tyto údaje by sice měly být podloženy statisticky většími soubory, nicméně jsou velmi alarmující [McElhatton et al. 1999]. Není to moc veselé čtení, ale myslím, že to upozorňuje na reálná rizika.
Ohledně těch popers a N2O Snad tolik. Především se jedná se o úplně jiné látky. Kromě toho co popisujete existují i jiné možnosti poškotení. Například neurologické potíže při intensivním usu N2O, které souvisí s metabolismem vitaminu B12. Nebo komorová fibrilace při vdechnutí koncentrovaného poppers. Jsou to záležitosti spíše raritní, ale když budete mít kliku...
Pokud čekáte dítě a užívala jste EXT, či něco jiného měl by to vědět váš gynekolog, aby vás, resp. plod pořádně vyšetřil.