Jak pomoci?
Valeri
Dobrý den,
moje sestra užívá drogy. Jelikož jsem měla oči pod růžovými brýlemi netuším jak dlouho už to může být co začala. Podezření se mi potvrzuje každým dnem, každým okamžikem vedle ní, každým rozhovorem s ní a i rostoucími připomínkami a bližšího okolí. Varovným signálem je její změna vzhledu. Vyhublá v obličeji a v ramenou. Výkyvy nálad jsou snad každou půlhodinou. Časté odjíždějí \\\"někam, za někým, nutně pro něco,...\\\"
Víte je to dost těžké, jsem s tím zjištěním zatím sama. Pokoušela jsem se s ní opatrně navázat řeč o tomto problému, ale v momentě vybouchla a zažala útočit.
Moje první otázka je, zda a jakým způsobem to mám oznámit našim rodičům?
Jak dál pokračovat, když mluvit o problému se nám nedaří (nepřizná si problém a jen útočí)?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je fajn, že píšete. Situace, kterou popisujete, je vzhledem k přítomnosti malého dítěte velmi citlivá. Uvádíte, že jste se se sestrou pokoušela navázat hovor a reakce byla útočná. Ptala jste se jí přímo na užívání drog? Bývá lepší zajímat se o to, jestli se s ní něco neděje, můžete zmínit, že se Vám zdá pohublá a rozlítaná, jestli nemá nějaké potíže. Vyjádřit, že o ni máte obavy.
Nevím, jaké máte rodinné vztahy, jak moc se svěřujete Vy i sestra, neznám Vaše rodiče, každopádně bych se snažila vyhnout spekulacím a nepodloženým závěrům, např. obviněním z užívání drog (i když může být pravdivé, jasné důkazy zatím nemáte). Nic nezkazíte, když vyjádříte strach o sestru, že se Vám nezdá, jak pohubla a bojíte se, zda nemá nějaké zdravotní potíže. Jednoduše popíšete to, co je evidentní. I ona by měla lépe slyšet na starost a nabídku pomoci než na přímý dotaz, zda neužívá drogy.
V celém příběhu je v současné době nejpodstatnější, jak zvládá péči o dítě. Věnuje se mu? Má zajištěné veškeré potřeby? Projevuje mu lásku? Zde můžete nejvíce projevit aktivitu. Všímat si, jak se synovci či neteři daří, v jakém je fyzickém a psychickém stavu.
Každopádně je moc fajn, že se zajímáte o sestru i její dítě a chcete pomoci. Já takto po internetu nemám dostatek informací, abych dokázala odhadnout, jak moc závažná situace je. Nerada bych ji z neznalosti kontextů podcenila či zbytečně strašila. Pokud byste měla zájem, mohla bych Vám zaslat kontakty na odborná zařízení v místě Vašeho bydliště (bývají v každém větším městě), abyste měla možnost vše v klidu probrat při osobní konzultaci. V Praze například funguje pod o. s. SANANIM specializovaná Poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog, která se věnuje právě lidem, jako jste Vy, kteří mají zájem pomoci někomu blízkému a zároveň opatřit sebe. Informace a kontakty najdete zde na webu: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
Přeji hezký den a ještě se ozvěte.
Vilma Š.