Rada
Vladimír
Dobrý den,
jaký by měl být vhodný postup pro člověka,který absolvoval dlouhodobou léčbu v terapeutické komunitě,ale asi 2 měs.po návratu domů opět užívá pervitin,zřejmě ne každodenně,ale už opět skoro rok.Tvrdí o sobě, že jakákoliv léčba pro něj nemá smysl,být někde zavřený že nemá cenu,že se musí naučít žít venku,zvládnout to sám,najít si práci ,ale vpodstatě ničeho takového není schopen.Ani na ambulantní návštěvy lékaře nedochází pravidelně kdy tam má jít.Neustále lže,krade,dělá dluhy,z toho se přece člověk bez odborné pomoci nemůže dostat.Na rodiče se zlobí,že mu nevěří a nepodporují ho.Má cenu přesvědčovat ho k novému léčení nebo když to nezvládl jednou,nemá to opravdu cenu?Tomuto člověku je 22 let.Velmi děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je dobře, že píšete. Vámi zmiňovaný "známý" se tedy léčil v terapeutické komunitě a dost brzy po návratu začal znovu užívat pervitin. Zajímalo by mě, zda léčbu dokončil a jestli navštěvoval doléčovací program?
Praxí je ověřeno, že pouze komunita nemusí stačit, proto existují zařízení následné péče, kde pomáhají bývylým uživatelům drog se zvládáním situací, které se objeví po návratu to "normálního" života. Přecejen je něco jiného abstinovat v "chráněném" prostředí terapeutické komunity nebo léčebny a potom "venku". Navíc se ještě i po léčbě vynořují témata, která si klient v komunitě nestihl zpracovat nebo se prostě objevila právě až po návratu do "reality". Toto je běžný proces, proto je zajištěna i péče o klienty po léčbě. Může být třeba i ambulantní, klienti při ní už musí docházet do zaměstnání, žít "normální" život, ale nejsou na všechno ještě sami. Pokud pak dojde k relapsu, který je také běžnou součástí doléčovacího procesu, mají ho kde řešit a zpracovat a je menší šance, že se "rozjede" do dalšího kontinuálního užívání, jako se to stalo Vašemu známému.
Naprosto s Vámi souhlasím, že Váš známý nemá reálný pohled na svou situaci a jeho proklamace ve smyslu, že se "nenechá nikam zavřít" a "všechno zvládne sám venku, najde si práci" atd., ač toho, jak píšete, není schopen. Zde se nachází velký prostor pro to, jak ho motivovat pro novou léčbu. Je možné ho upozorňovat na rozpory mezi tím, co tvrdí a realitou. Co dělá pro to, aby si našel práci? Kolik času tráví jejím hledáním, odpovídáním na inzeráty, obcházením pohovorů? Jaký má jinak denní režim? Plní si přiměřené domácí povinnosti, pokud bydlí s rodiči? Odpověď na Vaši otázku tedy je, že opakovaná léčba má rozhodně smysl a opakovat ji není žádná ostuda. Takových klientů je mnoho a přiznávají, že až druhou léčbu začali brát vážně.
Nevím, v jaké části ČR bydlíte, ale pokud byste měl Vy nebo rodiče známého zájem, mohli by si domluvit osobní schůzku v Poradně pro rodiče a blízké uživatelů drog (PPR) SANANIM a zkusit vymyslet konkrétní strategie, jak syna motivovat pro léčbu. A také, jak se vůči němu vymezit a dodržovat základní pravidla soužití (kontaktu). Podrobné informace o službě včetně kontaktů najdete zde na webových stránkách:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud byste měl zájem o kontakty na odborné služby v jiném místě ČR nebo Vám odpověď takto nestačila (příp. se chtěl ještě na něco doptat), ještě se ozvěte.
Vilma Š.