Pro Vilmu Šilarovou
Viktorie
Děkuji Vám,za Vaši odpověď,za Váš čas i zájem vyhledat mé dřívější dotazy.Velmi si toho vážím.Chtěla bych Vám lépe objasnit mou a mé dcery situaci.Dcera má poruchu chování a emocí s následně dysharmonickým vývojem osobnosti-hraniční typ.Dá se říci hraniční poruchu osobnosti.Navštěvuje ZŠ při FN-psychiatrickou třídu.Pak se do toho všeho objevil pervitin.Je toho mnohem více,co jsem s dcerou prožila,ale s ohledem na její právo na soukromí a vědomím,že vůbec neví,že jsem s Vámi v kontaktu,nemohu napsat více.Dcera je v péči psychiatra i psycholožky.Sama o to vůbec nestojí,ale musí,protože ví,že je to jedna z podmínek,aby nemusela buď do léčebny,nebo diagnostického ústavu.Má totiž soudní dohled,jehož součástí jsou i testy na drogy.Musím napsat,že naše paní kurátorka,kterou teď máme,je úžasná.Měli jsme jinou a to byla katastrofa,prostě hrůza.Ráda bych Vám napsala celý můj a dcerky příběh,ale bylo by to mnoho a také moc veřejně.Nicméně jsem ráda,že Vám můžu vůbec něco sdělit.Vaše odpověď se zcela shoduje s odpovědí paní psycholožky.Nevím a OPRAVDU NEVÍM,jak zabránit dceři,aby se výhýbala všemu,co jí to vše připomíná.Má dcera odmítá autority-bojujeme věčně se školou,která je mimochodem skvělá a zaplať pánu bohu za ní-ona je hrdá,když to tak napíšu na to,že je jiná,že je originál a nechce nic měnit.Jsem ráda,že jí mám a chci jí chránit,chci jí pomoci.A teď se ptám,jak?Ona o to nestojí,je sama sebou a já mám svým zbůsobem štěstí,že mě k sobě pustí-zatím- tzv.mě bere.Bylo by toho spousty,co napsat a řešit.Jde mi teď hlavně o to,že ona je tak mladá a já mám o ní strach!!!!Jak jí mohu proti její vůli chránit a bránit a pomoci???!!!Myslím,že to nelze.Co teď?

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
jsem ráda, že jste se ozvala. Není zač děkovat, opravdu to nemáte jednoduché. Asi není ani potřeba podrobně rozepisovat celý Váš příběh, takto je to pro představu myslím dostačující. Pokud byste třeba později psala některé údaje, které si nepřejete, aby byly veřejně dostupné na webu, je možné využít skryté poznámky a i následná odpověď může být neveřejná.
Považuji za velmi důležité, že má dcera rozumnou sociální kurátorku. Jak jsem již psala minule, dcera je velmi mladá a jen těžko může nahlédnout problematický nákup třeba vonných tyčinek nebo jiných předmětů symbolizujících drogy. V tomto lze být důsledný u dospělého člověka, ale v 15leté slečně spíš vzbudíte dojem "buzerace" a reakce bude přirozená pro tento věk - revolta. Získala jsem z Vašich textů dojem, že máte s dcerou dobrý vztah založený na důvěře, což je velmi cenné a těžko by ho nahradila ústavní výchova. Dceru před vším neochráníte, ale můžete z pozice matky trvat na několika jednoduchých pravidlech - mohou zahrnovat například plnění přípravy do školy a přiměřenou pomoc v domácnosti. Do nějakých razantních zásahů bych se na Vašem místě nepouštěla, mohly by být spíše kontraproduktivní.
Ještě mě napadlo, zdali máte i Vy možnost poradenství/odborné konzultace, protože být v takhle těžké situaci dlouhodobě sama není ideální. V Praze funguje specializovaná poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog, kterou provozuje o. s SANANIM stejně jako tuto poradnu. Informace si můžete přečíst zde na webu: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
V plzeňském kraji takové zařízení není, ale jistě je možné využít poradenství např. v některém z kontaktních center:
Kontaktní centrum - Centrum protidrogové prevence a terapie, o. p. s.
Havířská 11, Plzeň, 301 00
telefon: 377421374
http://www.cppt.cz
Kontaktní centrum POINT 14, zájmové sdružení právnických osob
Husova 14, Plzeň, 301 00
telefon: 377235526
Velmi bych Vám osobní kontakt s odborníkem doporučila, protože když Vy budete mít za sebou podporu, která Vás posílí, odrazí se to i na chování dcery.
Držte se a samozřejmě se můžete znovu ozvat.
Vilma Š.