Subuxone
hanina
Dobrý den, chci se Vás zeptat, můj kamarád se zbavuje závislosti na heroinu, byl u lékaře, který mu předepsal subuxone, ale on říká, že když vysadí prášek, je mu ještě hůř než když si nevzal heroin, že prý závislost na subuxonu je větší. Jeho kamarád který taky bral, taky se začal léčit, mu poradil, že když ten prášek bude šňupat, zabere rychleji a vydrží déle působit. Může mu to nějak uškodit, slyšela jsem i o tom že si to lidi píchají, to jsem četla na Vašich stránkách, snažím se získat co nejvíce informací, abych mu mohla pomoci, je to hodný člověk, ale bohužel udělal tuto velikou chybu a zpadl do toho. Trápí mě jak se tím ničí a sám se trápí tím, že chce přestat, ale bohužel asi nemá dost pevnou vůli, ale vážně se snaží, jinak bych mu nechtěla pomoci.Porsďte, jak se zbavit těch subuxonů. Děkuji s pozdravem Hanina

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
píšete, že Váš kamarád má předepsaný Suboxone a vysadil ho. Stalo se tak po dohodě s lékařem? Substituční preparáty Suboxone (i Subutex a metadon) mají narozdíl od heroinu pomalejší uvolňování účinné látky, proto stačí užití jednou denně a zároveň trvá déle úplné vysazení. Nejedná se tedy o "horší" závislost, vysazování má jen odlišný průběh. Kamarád by měl rozhodně veškerý postup snižování až vysazení, včetně potíží s nimi, konzultovat s lékařem.
Přípravek Suboxone je určen pro ústní aplikaci, tedy bych jiné způsoby nedoporučovala. Zvlášť injekční aplikace je dost riziková, protože tableta není konstruována pro takové užití a uživatel spolu s účinnou látkou dostává do těla i pojiva, která drží lék pohromadě. Žaludek je zpracuje, v cévním řečišti způsobují závažné potíže.
Pokud jde o Vás, můžete kamarádovi poskytnout psychickou oporu a podpořit jeho motivovaci. Samotná realizace cesty vedoucí k abstinenci je ale čistě na něm. Nevím, jak dlouhou drogovou "kariéru" má za sebou, ale uvažoval někdy třeba o léčbě např. v terapeutické komunitě? U dlouholetých uživatelů je často velmi obtížné a nereálné udržet abstinenci jen svépomocí, bez odborné podpory v pobytovém zařízení. Překonáním abstinenčních příznaků problém nekončí. Je třeba dále pracovat na příčinách, které k braní drog vedly, co užívání drog přinášelo za pozitiva atd. To vše je během na dlouhou trať a žádná zázračná rychlá řešení neexistují.
Pokud byste Vy a hlavně Váš kamarád měli zájem o kontakty na odborná zařízení, kde byste mohli osobně zkonzultovat další postup, napište mi oblast Vašeho bydliště (stačí větší město, které máte poblíž). Samozřejmě se můžete ozvat i v případě, že by Vám odpověď takto nestačila nebo jste se potřebovala na něco doptat.
Vilma Š.