Marihuana
Michal
Dobrý den.
Můj bratr (17 let) kouří již několik měsíců \"trávu\".
V létě, když se matka dozvěděla o tomto faktu, vyhledala pomoc v poradně v Pce. Tam jí ale bylo řečeno, že marihuana je z hlediska závislosti prakticky neškodná a že by mu to měla tolerovat (dokonce snad padlo něco v tom smyslu, že by mu na to svým způsobem měla dávat peníze, aby si ji nezačal opatřovat jinak). Po určité době byl i na testech a ty dokázaly, že po určitou dobu ji dovedl nekouřit (byly negativní). To nás trochu uklidnilo.
Benevolentní přístup, který nám byl doporučen, však vedl pouze k zjištění, že letos přes Vánoce bratr dvakrát již kouřil o samotě, doma sám, což se nám zdá závažnější, než když si dá mezi kamarády někde na párty.
Je tedy zjevné, že bychom rádi věděli, jestli doporučení, kterého se k nám dostalo, je i z vašeho pohledu nejlepší alternativou, nebo existují jiné možnosti, jak se s daným problémem vypořádat.
Pokud byste případně mohli doporučit nějaký kontakt na odborníky na tuto problematiku ve východních Čechách či v Olomouci, byli bychom vám velmi vděčni.
S díky a pozdravem
Michal Burša

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je fajn, že píšete. Chápu, že máte o bratra starost a zjištění, že kouří marihuanu, Vás vyděsilo.
Ráda bych se zeptala, jak dlouho cca bratr marihuanu užívá (od léta, kdy jste to zjistili nebo již déle) a v jaké frekvenci? Kouří bratr zároveň cigarety? Pije alkohol? Mnohem více znepokojující, než příležitostná konzumace marihuany, je právě pravidelné kouření cigaret a pití alkoholu u dospívajících. Podstatným ukazatelem toho, zda nemá bratr nakročeno do potíží, by bylo např. zanedbávání školních povinností, zhoršení prospěchu, změna chování doma apod. Tímto nechci rozhodně Vaše obavy bagatelizovat a radit Vám, že máte čekat, až bude "průšvih". Spíš bych se na Vašem místě zaměřila na to, aby bratr dodržoval domácí povinnosti přiměřené věku a další pravidla běžného fungování.
Nechci takhle na dálku posuzovat intervence poradny, kterou jste navštívili. Je ovšem pravdou, že závislostní potenciál marihuany je velmi malý a kouření o samotě bych rizikovostí přirovnala ke kouření cigaret. Rizika spočívají u dospívajících pravidelných kuřáků spíše v možném vzniku psychických obtíží u disponovaných jedinců, poruchách krátkodobé paměti apod.
Tolerance by vždy měla být vzájemná a vztahuje se k tomu, co jsem psala výše (dodržování povinností atd.). Represivní přístupy obecně moc nefungují a z testů poznáte jen fakt, že člověk látku užil, ale jak dlouho jí bere (příp. nebere, protože THC pozitivita se může zobrazit ještě po několika týdnech) a další podstatné okolnosti se z nich nedozvíte. Naopak vytvoříte atmosféru nedůvěry, kdy bude bratr dělat všechno proto, abyste o něm věděli co nejméně.
Zkoušeli jste někdy s bratrem hovořit na téma marihuany, proč ji užívá, co mu to přináší?
Přeji hezký den a přikládám odkazy na poradenská zařízení:
Kontaktní centrum Laxus o. s.
Po-Pá 10 - 18 hod
Češkova 2701, Pardubice
telefon: 466 265 207
http://www.laxus.cz
Kontaktní centrum Podané ruce o. s.
Sokolská 48, Olomouc, 779 00
telefon: 585220034, 774991625
http://www.podaneruce.cz
Poradna pro alkoholové a jiné závislosti P-Centrum
Lafayettova 47/9, Olomouc
Telefon: 585 221 983
Mobil: 733 362 942
http://www.p-centrum.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=35&Itemid=38