Subuxone
Gertruda
Dobrý den,
měla bych na Vás dotaz ohledně substituční léčby. Přítel má cukrovku a nemocnou slinivku, je možné že subuxone mu snižuje cukrovku a působí dobře na slinivku. Několikrát už se snažil subuxone vysadit úplně, ale vždy skončil v nemocnici s akutním zánětem slinivky. A ještě se chci zeptat, kdyby se rozhodl brát subuxone napořát, je to velká žátěž pro organizmus?
Děkuji za odpověď Gertruda

Odpověděl: Jan Audrlický
Dobrý den,
ohledně nápomocnosti léku Suboxone na pankreatitidu a pozitivním ovlivnění cukrovky, jsem nenašel žádné studie ani nevím o případech, které by toto potvrzovali. Buprenorphin (účinná látka ze Suboxone) se u pankreatitidy pouze používá jako přechodná léčba bolesti u akutní pankreatitidy, je studie provedená ale pouze na krysách, popisující ovlivnění - snížení sekrece pankreatických enzymů (účastných na rozvoji akutní pankreatitidy), zároveň ale efekt na člověka může být odlišný.
Myslím, že významný vliv zhoršení obou nemocí v průběhu detoxifikace může mít změna chování -životosprávy. Především pokud se jedná o domácí detox - ovlivnit to může způsob-rychlost vysazování a s tím spojené způsoby čelení odvykacímu stavu, konkrétně může pankreatitidu spustit pití alkoholu, cukrovku zase ovlivní změna ve stravování, míra fyzické zátěže, pravidelnost monitorace hladiny cukru v krvi a k tomu adekvátní užívání antidiabetické medikace.
Pokud byste chtěla vědět více ohledně léčby a rizik o akutní pankreatitidě, doporučil bych Vám konzultovat to s internistou -gastroenterologem, stran léčby cukrovky s endokrinologem.
Ohledně vysazení či setrvání na substituci je důležitá míra motivace partnera, míra jeho stabilizace.
Míra stabilizace na substituci je přímo úměrná rozvoji jiných strategií ke zvládání zátěže (psychické, fyzické, sociální aj.) a naopak destabilizace je spojena s využíváním buprenorphinu jako hlavního „pomocníka" při jejich řešení.(což může být spojeno s nestabilní dávkou,užíváním jiných návykových látek, sociálně neschopností udržet si zaměstnání, nedostatečnou podpůrnou sítí - jen drogovými-závislostními vztahy, nedostatkem zálib aj.). Čím nestabilnější člověk je, tím vhodnější je intenzivnější následná léčba tzn. stacionární - ústavní či komunitní léčba. Ambulantní léčba po detoxifikaci ze substitučního preparátu je možná a účelná pouze u dostatečně stabilizovaných jedinců.
Pokud by se přítel chtěl detoxifikovat a následně léčit, myslím, že bezpečná by byla cesta přes ústavní detox + informovat o případných rizicích ošetřujícího lékaře. Pokud by buprenorphin byl skutečně nějakým způsobem zapojen do rozvoje pankreatitidy, bylo by možné např. pomaleji snižovat dávku za sledování ukazatelů pankreatitidy.
Pokud by se přítel rozhodnul suboxone užívat dlouhodobě je léčba somaticky bezpečná. Zároveň z širší perspektivy vše má své benefity -např. jeho užívání může pomáhat proti chutím - zrelapsování na jiných opiátech, pravidelný kontakt s odborným zdravotnickým zařízením aj. a negativa, která se v případě suboxonu mohou týkat v závislosti na dávce míry útlumu prožívání schopnosti tím i bytí přítomen plněji vlastním pocitům nepříjemným ale i příjemným, se všemi klady i zápory s tím spojenými.
Mějte se dobře
Jan Audrlický