Konzultace s rodinnymi prislusniky, partnerkami(ry)
Joanna
Chtela bych se zeptat na vas nazor, zdali je vseobecnou praxi si zvat rodinne prislusniky, partnery(ky) pro lepsi porozumeni prolemu cloveka, navstevujiciho psychologa popr. jiz terapii?Myslim, ze pro lepsi a mozna i hlubsi pochopeni problemu by blizci lide, kterym zalezi na tom cloveku, majici problem, meli byt na konzultace zvani.Co kdyz ten problem (vseobecne) nici partnersky vztah popr. i vztah v rodine.A co delat,pokud nekdo z rodiny,ci druhy z partneru,pozada partnera (ktery jiz navstevuje psychologa,terapii)na kterem mu opravu zalezi,aby mu dal kontakt na jeho psychologa,terapeuta a ten terapeut odmitne konzultaci s druhym z partneru, s oduvodnenim,ze pokud ma pomoci jednomu z partneru,nemuze vyslechnou druhou stranu,ci rod. prislusnika?Co si myslite o tomto nazoru psychologa,terapeuta?A co kdyz ten partner(ktery navstevuje toho psychologa, terapeuta)je sam psychologem a denne radi lidem co delat a co je pro ne dobre a jak se maji chovat?Kde je zodpovednost a kde jsou hranice,za ktere by se nemelo chodit? Dekuji za odpoved.Pekny den od Joanny PS:Myslim,ze je to tema,kteremu se budete snazit vyhnout (treba tim,abych zavolala,ci ze se rozepisete vice v mailu...),protoze tak trochu miri do vasich rad,a ne naopak (na coz jste zvykli).O to vice dekuji za zverejneni odpovedi.

Odpověděl: Jakub Minařík
Záleží na tom, co je za zakázku k terapii a taky jak je terapeut pracuje a taky - co se řeší za problém.
Kdybyste například byla partnerka mého klienta který se u nás léčí se závislosti na heroinu a klient by s tím vyjádřil souhlas - nabídl bych vám společné sezení i s vaším partnerem který se u nás (mě) léčí (něco jako rodinná terapie). Je to u nás běžná praxe. Ve stejné situaci za nesouhlasu partnera bych vám ani nepotvrdil, že někoho toho jména znám.
Kdybyste za mnou chodila vy se svými psychickými problémy a váš partner by mě kontaktoval se žádostí o rozhovor - možná bych se s ním sešel - ale jen proto, abych mu doporučil jiného terapeuta - má-li problém. Protože mojí pacientkou nebo klientkou jste vy - a pokud chci aby to tak bylo a zůstalo - je nezbytné, abych měl v péči jen vás. Váš obraz si v sobě vytvářím a na něj potřebuji reagovat - pokud vám mám pomoci, tak si to s čím pracuju opravdu nepotřebuju kontaminovat dalším pohledem. Potřebuju vnímat jak to prožíváte vy a ne někdo jiný. Na vaše společné přání bych vám i vašemu partnerovi odpověděl - že zakázka zněla jinak. Protože pokud by zněla takhle, tj. že budete chodit oba, tak pak společně a bude se tomu říkat řekněme partnerská terapie. Ale ta pak nebude o vás (teď mám na mysli tebe - dáma mi jistě odpustí to tykání) ale o vás obou.
Zjednodušeně - tam kde probíhá léčba, kde je třeba podpora okolí (závislosti, ataka psychosy, ...) bývají rodinní příslušníci přizváni - pokud ale požádáte svého psychoanalytika, že si přivedete na terapii partnera bude si myslet, že jste zešílela.
Je trochu jasný ten rozdíl - já vím, že to je hodně složité - ale tohle jsou principy, které jsou k téhle práci třeba. Pokud je nebudu respektovat - nebude to fungovat. Chirurga taky nepřesvědčíte, aby vám operoval slepé střevo kuchyňským nožem. Protože tím vás může leda říznout do prstu, nebo pitvat. Tam už je to jedno.