doba abstinencnich priznaku u novorozenete
danush
chtela jsem se zeptat jakdlouho priblizne trwaji abstinencni priznaky novorozenete kdyz jsem prestala kojit a pred tim jsem uzila pervitin...w mlece jsem to urcite mela tak jsem nasadila na sunar jak dlouho potrwaji ty abstinencni priznaky od konce kojeni ?? a jak dlouho je pervitin v mlece materskem?? dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel moc z Vašeho dotazu nerozumím, zda jste užila pervitin jednou nebo ho berete nějak pravidelněji, případně, zda jste ho brala v průběhu těhotenství. Po vysazení pervitinu (dlouhodobě braném) nebývají abstineční příznaky nijak výrazné, míněno u dospělého člověka, neprojevují se tak nápadně jako při vysazení např. opiátů. Nicméně u novorozeného dítěte to bývá trochu jinak, zvláště poté, co matka brala pervitin dlouhodobě v těhotenství. Pak bývá problémem především tzv. "neonatální neurologický syndrom(Volpe, 1995). Projevuje se přítomností irritability (dráždivostí), bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam." viz Zaostřeno na drogy 4/2007 (Návykové látky v těhotenství).
Jen teď nevím, jaká je přesně Vaše situace. Pokud jste užila pervitin jednorázově, tak by nemělo dojít k nějaké větší újmě u kojeného dítěte, mohla byste pozorovat hyperaktivitu, větší dráždivost, pláč, problémy se spaním. Které by se ovšem v průběhu jednoho či dvou dnů měly upravit. Pokud jste brala pervitin v těhotenství, případně ho berete dlouhodobě po narození dítěte, tak problém může být vážnější.
Nicméně po jednorázovém užití by pervitin neměl být v těle po několika dnech od užití, tudíž ani v mateřském mléce. Je myslím dobře, že jste nasadila Sunar, aby dítě, pokud se jednalo o jednorázovou záležitost, netrpělo důsledky Vašeho užití drogy. Otázkou je, jak bude vypadat další kojení, pokud jste ho ted třeba na několik dní přerušila. Patrně to povede k tomu, že dítě bude na umělé stravě. Což je samozřejmě lepší, než kdyby z mateřského mléka bylo ovlivněné pervitinem, ale pokud šlo o jednorázový úlet, tak by možná stálo za to kojení uchovat (pokud nebudete nadále pervitin užívat).
Jen si říkám, pokud máte s braním pervitinu nějakou potíž, jestli by to nechtělo řešit nějak víc zeširoka. Existují centra pro matky s dětmi, které (míněno matky), mají potíže s drogami. Ambulantní zařízení, kde nebude nikdo nic soudit a kam můžete přijít i anonymně.
Pokud by se Vás toto týkalo, napište mi, odkud jste a kolik je Vám let, a prosím, popište podrobněji svoji situaci včetně užívání drog. Pomohlo by mi to najít pro Vás vhodné kontakty na kolegy, na které byste se mohla obrátit.
Když byste se k tomu chtěla něco dozeptat, případně zaslat nějaké podrobnosti, neváhejte napsat.
BO