Pervitin - odpovídala: p.Bára
melisa
Děkuji moc za odpověď paní Báro.
Se synem o drogách hovořímě již od jeho dospívání - o vlivu a škodlivosti, on také přesně ví co to s ním udělá, je dost inteligentní, přesto tomu podlehl. Pokud to bere stále tak je to asi 8-9 let,říkal že s tím skončil asi před 3 roky, ale vypadá to, že nehovoří pravdu. Kontrolovala jsem mu tělo a vpichy nemá, myslím, že to nějak polyká nebo jak se to bere...
Bude mu 30 let a tak jsou problémy s prací - nepracuje, živíme ho a máme toho už DOST!...neboť já jsem bez práce 7 let a také nemohu nic vhodného dle mého zdraví najít. Pravda je, že hledáme práci spolu a není nemůžeme nic najít, ale také v tom hraje roli určitě droga, že nikde dlouho nevydrží, je podrážděný a vždy se s někým nepohodne a odejde. Má také dluhy - to je jasné.
Vím kde je v našem městě K centrum a půjdu se tam zeptat a poradit. Nabídla jsem synovi pomoc když se bude chtít změnit a přestat- že ho podržíme a bude mít podporu rodiny. V jádru je to moc hodný kluk.Ale nyní má ty toxické psychozy(jak jsem se dočetla) a je agresivní.
Vím, že někde jsou taková centra pro závislé, kde žijí, pracují a odvykají pod dohledem. Prosím o adresy a kontakty - na všechny tato centra. Děkuji pěkně Melisa

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co píšete, tak syn má problémy opravdu dlouhodobě a dle popisu v předchozím dotazu mi přijde, že drogy bere, přestože tvrdí, že s tím přestal. Toxická psychóza by se těžko projevila, aniž by užíval drogy, taktéž agresivní chování a další věci, o kterých jste mluvila. Drogy nemusí je užívat injekčně, pervitin se dá užívat šňupáním (podobně jako kokain) nebo i orálně (ústy, rozpuštěný v nápoji, apod.), takže vpichy po užívání drogy nemusíte vůbec najít. Důsledky pro jeho psychiku jsou ovšem stejné. Při injekčním užívání by mu hrozily i jiné zdravotní problémy (infekce, záněty žil). Ale závislosti ani psychických problémů se případnou změnou na jiný způsob aplikace nezbaví.
Pokud syn žije s Vámi, nemá práci, Vy ho živíte, má dluhy... myslím, že to není situace, ve které se dá dál úplně setrvávat. Není nezletilý, je mu 30 let, a myslím, že řada Vašich zdravotních potíží můžou plynout ze stresu a strachu, který máte, když syn žije u Vás doma... Navíc, pokud syn má u Vás všechen servis (bydlení, jídlo,...) a nemá obavy, že by se to mohlo změnit, tak těžko bude měnit své chování. Takto mu to vyhovuje - bere drogy, snaží se to před Vámi tajit, ale má veškeré zázemí.
Myslím, že zajít se poradit do kontaktního centra (K-centra) je určitě nejlepší, co můžete udělat. Centra pro odvykání, která asi máte na mysli, jsou terapeutické komunity. Probíhá tam dlouhodobá léčba drogové závislosti, v ČR je jich v současné době cca 15, některé jsou ovšem specializované např. na mladistvé klienty, případně vyžadují měsíční finanční příspěvek klienta. V K-centru by Vám nejlépe poradili, která z komunit by pro syna byla nejvhodnější. Ovšem nutno říct, bez jeho souhlasu a bez toho, aby byl motivovaný do této léčby jít, není dost dobře možné ho tam dostat. Musel by pro to sám chtít něco udělat... Ale pokud bude v kontaktu s pracovníky K-Centra, kde naleznete potřebnou podporu a informace, mohli by Vám pomoci v tom, jak se synem nejlépe komunikovat, jaká nastavit pravidla soužití v domácnosti, a jak ho motivovat v léčbě.
Přeji Vám hodně štěstí. Držte se, věřím, že je to náročná situace. Jen na závěr chci říct, že Vy si také rozhodně zasloužíte v tomhle nelehkém období podporu, tak jí využijte, i přesto, že Váš syn jí třeba zatím chtít nebude.
Držím palce a přeji šťastnější nový rok.