dotaz
Alenka
Kamarád se léta stará o přítelkyni a její 2 syny, které téměř neznáme. Jen z náznaků víme, že jeden z nich bere drogy, má policejně zakázaný přístup do bytu matky a kamarád ho vzal k sobě. Před dvěma týdny naznačil, že přišel o nějaké věci z bytu. Před dvěma dny ty věci viděli známí ve starožitnostech. Včera, na Štědrý den, k nám měl kamarád přijít na večeři, napřed to potvrdil, pak telefonicky odmítl, že ¨syn¨ nemá kam jít, že s ním zůstane. Pak nakonec přišli oba, kluk zfetovaný asi. Pochopili jsme, že kamarád ví, kdo ho okradl (sebral mu klíče, hlídá ho), že ví, co se děje a že to s ním chce zvládnout sám, ani nám nic nenaznačil, ale stačilo vidět a poslouchat toho chlapce. O kamaráda se bojíme, slyšeli jsme dost strašných příběhů, abychom se báli. Tušíme, že bychom asi měli podat trestní oznámení a doufat, že to bude ten zlom, kdy se něco změní, snad k lepšímu. A zároveň doufáme, že kamarád ví, k čemu se rozhodl, že to dramatizujeme a děláme z komára velblouda. Poraďte, prosím. Když jednomu tohle spadne na hlavu, tak fakt neví, co s tím. Nechat to plavat ale asi nemůžeme.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz, je dobře, že píšete. Situace, kterou popisujete, se zdá velmi komplikovaná a nejsem si jistá, do jaké míry ji zvládneme zde po internetu alespoň trochu nahlédnout. V každém případě považuji za velmi důležité, že má ve Vás kamarád oporu a snažíte se mu pomoci.
Z Vašeho textu lze soudit, že kamarádovi na synovi přítelkyně záleží, vzal ho k sobě a následně k Vám na Štědrý den, protože, jak píšete, neměl kam jít, a i přes to, že ho pravděpodobně okradl. Rozumím Vašim obavám a nechci je rozhodně bagatelizovat, ale případné podávání trestního oznámení bych raději ponechala na okradeném, tedy na kamarádovi. Dovedu si představit, že taková aktivita, ač z Vaší strany dobře míněná, by mohla spíše poškodit Vaše přátelské vztahy a celkově nepřispět ke zlepšení. Maximum, co můžete pro kamaráda z Vaší pozice udělat, je poskytnout mu možnost o situaci hovořit a podpořit ho.
Můžete mu také předat kontakt na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, kde by mohl osobně konzultovat své problémy se synem.
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Café Therapy
Školská 30
Praha 1
Telefon:     +420 284 824 234
GSM:          +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
Kdybyste se potřebovala na cokoliv doptat, ještě se ozvěte.
Vilma Š.