Jak pomoci
DO
Dobrý večer,
jsem dcerou otce alkoholika, se kterým se spíše nestýkám. Jsem díky tomu životní abstinent. Můj partner je ale z prostředí, kde se alkohol konzumuje často.
Sám mi přiznal, že už má problém s pitím. Chci mu pomoci. Hledala jsem různé návody a pomoci, ale nemohu se dopátrat. Zjevně není úplně typický alkoholik.
Po požití alkoholu není v rauši, i když jeho chování se mění (díky tomu identifikuji, že alkohol požil, což je dle mého názoru téměř denně). Není agresivní, nezapíjí \"žal\"... Podle jeho slov v alkoholu nehledá berličku, ale chutná mu.
Alkohol přede mnou pije velmi výjimečně, ví že to nemám ráda.
Pracuje, dokonce teď na lepší pozici a z práce chodí sice unavený, ale spokojený - baví ho.
Nedělá dluhy, je zodpovědný, zvládá pomoc v domácnosti, stará se o děti, neopíjí se do němoty...
Sociálně tedy nevybočuje díky alkoholu do nějaké nesnesitelnosti.
Nicméně - 1 - 2 dny po požití alkoholu ztrácí sílu, třese se. Nepozná na sobě hladinu alkoholu 1 promile.
Velmi si vážím toho, že mi to konečně přiznal (bez nátlaku) a je ochoten o tom mluvit. Beru to jako první krok. Co ale identifikuji, tyto abstinenční příznaky má cca 3/4 roku (co si tak pamatuji). Cca 2 měsíce se prý snaží snižovat dávky alkoholu. Zrovna dnes si dal limit s kamarády max. 6 piv a dle jeho slov vypil 4. Jeho reakce jsou přirozené. I když - nemohu soudit, zda mi nezkresluje informace.
Můj dotaz zní:
Jak ho mám podporovat, nebýt dotěrná a nedávat ultimáta (nechtěla bych je naplnit - vážím si ho jako člověka).
Vzhledem k dlouhodobým služebním cestám (např. měsíc v cizině) nemohu dělat hlídacího psa (ani asi nechci) a musím (chci) jej podporovat tak, aby to ustál i po těžké práci, kdy je na hotelu nuda a alkohol může být jednoduchou náplní času.
K psychologovi asi dobrovolně zatím ještě nepůjde a antabus zvažoval, ale ještě se k němu nepřiklonil.
Pomoci chce, ale nehledá konkrétní řešení (to ale není vinou alkoholu, ale celkově jeho povahová vlastnost). Není však člověkem, který by návrhy nechával na druhých a spoléhal se na ostatní.
Až na abstinenční příznaky a \"svítící\" očička společně se zvýšenou jízlivostí po požití alkoholu není poznat, že by s alkoholem mohl mít problémy.
Prosím, doporučíte mi postup či stránky nebo jiný kontakt, jak nejlépe podpořit osobu, která si připouští problém a zatím dělá malé krůčky, aby stav začala regulovat?
Může se alkoholizmus vyléčit bez odborné pomoci?
Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
zdá se, že Váš partner je na dobré cestě, aby si plně uvědomil svoji situaci. Pak možná přijme i odbornou pomoc. Prozatím mu určitě můžete pomoci Vy a může to dokonce zvládnout i bez odborníka. Někdy se to podaří, záleží na mnoha faktorech. Každý případ je hodně individuální. Nejlepší by tedy bylo, kdybyste se zašla osobně poradit Vy, bez partnera, o tom, jak ho nejlépe podpořit, jak reagovat, co dělat a nědělat. Bude to lepší než obecné rady, které bych Vám tu psala, nebo kteé najdete na internetu. Pokud byste přeci jen chtěla nějaké materiály, pak na www.drnespor.eu najdete různé svépomocné příručky, jak se se závislostí popasovat.