Jak a co?
Verča
Děkuji za odpověď:-). Především se ptám,protože moje velmi blízká kamarádka velmi změnila své chování.Je moc uzavřená,jindy zvláštní.. Často mumlá o muškátovém oříšku a čichání těkavých látek. Má pravděpodobně nějaké trable ,o kterých se mnou nechce mluvit a mám divné podezdření ,že se hýbe u těchto drog. Slyšela jsem,že když se špatně ,,čichá\" (nechápu,jak je to možné) tak se prý ničí mozek rychleji,ale podle mě to výjde na stejno..(Proto se ptám). Taky jsem se jí dneska zeptala co způsobuje muškátový oříšek,protože jsem se dočetla ,že způsobuje prý bolesti svalů,spavost a tak dále a už druhý den se takhle chová. Taky u sebe často nosí marihuanu, kterou kouří s podivnými kamarády. Mám o ni strach, je docela dost mladá a nechci ,aby z ní byl na doživotí exot.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za vyjasnění důvodů, proč se ptáte, teď je mi to celé srozumitelnější.
Pokud jde o čichání, neexistuje něco jako špatně a dobře ... vyjde to na stejno, jak sama píšete. Problém však může nastat, když při čichání (s hadrem u obličeje) dotyčný usne, nebo upadne do bezvědomí. U organických rozpouštědel se to občas stává. Dotyčnému pak hrozí, že zemře. Je tedy důležité, aby např. neinhalovala s igelitovým pytlíkem na hlavě, raději si několikrát čichla a pak dala pytlík/hadr pryč/do kapsy.
Strach o kamarádku máte nejspíš oprávněný. Zkuste s ní na tohle téma mluvit, ale bez nějakého strašení, nebo vydírání. Stačí se jednoduše ptát, co o věci ví, co si o užívání myslí, zda by se Vám svěřila, že si všímáte změn a nevíte, jak si vysvětlit a máte o ni obavy apod.
K celé věci mě ještě napadá, že by nemuselo jít o drogy, ale o jiný, např. psychiatrický problém, případně kombinaci obého. I tehdy pomáhá dotyčného upozorňovat na chování a změny, kterých jste si všimla. Jste-li pro kamarádku důležitá, může pro ni být významná i Vaše zpětná vazba, díky které by si mohla problém lépe uvědomit.
Na druhou stranu záleží všechno na kamarádce a na tom, jestli se bude chtít svěřit a hledat jiná řešení svých problémů. Do ničeho ji nejspíš nedonutíte.
Držím palce a kdyby cokoli, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.