Problémy se synem
Katka
Dobrý den, obracím se k Vám s problémem mého syna. Je mu 17 let a již druhý rok chodí na střední školu. Myslím,že právě tam začal , i když možná už na zákl.škole. Začalo to patrně vdechováním plynu do zapalovačů, které jsem doma objevila, potom asi kouřením. Byla jsem s ním na testy na marihuanu a jiné - dělají to v každé laboratoři anomymně a stojí to 180 Kč.. Zjistili mu pozitivní nález na marih., je to tak měsíc. Nic jsem stím strašného nedělala, domluvila jsem mu, navštívila psychologa . Dala jsem na jeho sliby a včera jsem ho přistihla jak kouří doma v 10 hod. v noci v pokojíčku z okna a navíc tam spal i jeho mladší bratr. Dle předbežného posudku psychologa, je málo sebevědomý a lehce se dá strhnout kamarády, v podstatě je velmi lítostivý a když je přichycen při jakémkoliv průseru, hned pláče a vymlouvá se, že toho zítra nechá. Jsem z toho na nervy, viním tím sama seba. S manželem pracujeme dlouho do večera, nemáme tolik času. Dáváme jim hodně volnosti a taky odpovědnosti. A navíc manžel dal ruce od toho pryč, prý by ho zabil a snad i vyhodil z domu. Skutečně nevím jak ho přesvědčit, že si ničí mozek a život. Prý musí vše skusit na vlastní kůži ale kolikrát ? Ja sama kouřím cigarety proto vím, jak je težké přestat ( začala jsem zhruba od 18 let)- to je taky jeho argument. Myslím že ho to taky mrzí, nebo nevím... Jsem hysterka ? Co mám dělat, lámat přes koleno to nechci, domluva nemá účinek. Prosím poraďte. Katka

Odpověděl: Jakub Minařík
Já myslím, že nehysterčíte. To že máte strach je celkem pochopitelné. Navíc je blbý, že jste v tom sama. Pokud se k tomu manžel nezná, resp. zná se k tomu jak to popisujete je sice blbý, ale i to je celkem pochopitelný - prostě takhle to muži často řeší. Bohužel.
Ohledně toho co s tím - nevím jak na tom syn je. Možná, že kouření trávy je obraz relativně méně vážných experimentů. Také se ale může jednat o relativně vážný problém, kde marihuana je jen špičkou ledovce. Odlišit by se to dalo asi na základě ostatních známek - pokud syn má problémy s běžným fungováním - docházkou do školy, výrazné zhoršení prospěchu, noční toulky - kdy přichází domů nad ránem a další 2 dny prospí a pak zlikviduje obsah lednice (tohle by byl obraz patřící k pervitinu - s tím, že bývá ještě patrný razantní úbytek váhy - třeba 10 kg/měsíc). Problémy s fungováním a podivná hodnost - dorazí v podvečer domů s tím, že je unavený a jde si lehnout a za chvíli už ve svém pokojíčku podřimuje + obyčejně ztrácející se finance doma, ztráty cenějších věcí, ... zas patří k užívání heroinu.
K té marihuaně - dlužno bohužel přiznat - užívání marihuany se stalo mezi dospívajícími řekněme normou. Ne, že by to tak bylo v pořádku. Ale na druhé straně v nedávno minulé době tuhle roli plnil alkohol. Ne že by s toho teď vypadl, ale spíš k němu ta marihuana přibila. Asi máte strach jak to bude pokračovat - ale z mých zkušeností - iniciační drogou je rozhodně alkohol - a k usu tvrdých drog častěji přistupují ti, kteří mají problém s nadměrným užíváním alkoholu (a často společně s ním i marihuany) - ale alkohol dominuje.
Mohu-li mít doporučení - zkuste o tom se synem mluvit. Měl by vědět, že s tím máte starost a že tenhle problém nenecháte zapadnout. Kdysi jsme dělali s kolegou studii kde se mimo jiné ukázalo - že zjištění problémů rodiči - s tím že to pak spadlo někam pod stůl - protože my jsme slušná rodina, nám se to nestane - vedlo nakonec k akceleraci užívání. Naopak tam kde rodiče reagovali a problém řešili došlo k úzdravě výrazně dříve. Takže bych doporučil - netvařte se, že problém zmyzel. Mluvte o tom se synem, přijďte se poradit (sama, nebo se synem) a hlavně to nějakou dobu vydržte monitorovat. Jak jsem lety praxe zjistil - není třeba páchat velké akce. Lepší jsou ty malé, ale dlouhodobé. :-) Kdyby bylo třeba - 220803130.