Tramadol
Tramal lady
Mám problém s Tramalem - začalo to už před třemi lety, kdy jsem ho dostala na bolest zubů a náhodou jsem zjistila, že perfektně zabírá i na splíny a úzkosti (podotýkám, že diagnózu deprese nemám, ani jsem nikdy nebyla u psychiatra). Ze začátku jsem si ho dávala jen jednou týdně, ale postupem času mě ten stav lákal natolik, že jsem skončila u denního užívání.
Bohužel taky zvyšuju dávky, momentálně jsem na dost strašných 1000mg denně. Před půl rokem jsem měla první epileptický záchvat, pak ještě dva další, takže teď beru Lamotrigin. Od té doby naštěstí žádné záchvaty nemám a Tramal užívám dál. Vím, jak si tím škodím, ale nějak mi to začíná být jedno. Mám přítele, ale moje city k němu dost ochladly, stejně jako ke všem ostatním blízkým lidem. Je to asi zvrácený, ale svým způsobem jsem ráda, dřív jsem byla hodně citlivá a i trápení úplně cizího člověka mě dokázalo sebrat.
Občas zkouším vysadit, jednou se to povedlo i na čtvrt roku, ale nedokážu se vyrovnat s realitou. Když Tramal neberu, cítím se unavená, prázdná, křehká, nemilovaná, bezmocná...někdy ani nedokážu vstát z postele, tak si musím vzít z práce volno. Fyzický absťák mi tolik nevadí, je to jako silné nachlazení a za pár dní je po všem, ale ty pocity :( Momentálně jsem zase pár dní čistá, ale na zítřek už mám domluvenou schůzku se svým dodavatelem. Teď mám akorát tak chuť umřít...aktivně bych ale sebevraždu nikdy nespáchala, nemám na to sílu. Ale kdyby mi teď někdo nabídl, že se můžu ve vteřině vypařit, nadšením bych mu zlíbala nohy.
Promiňte za dlouhý text, vlastně jsem chtěla poradit nějakého dobrého psychiatra v Praze.
Děkuji

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den.
Je moc dobře, že jste se ozvala a předem děkuji za důvěru. Za délku textu se nemusíte omlouvat. Právě naopak je takto podrobný popis velmi srozumitelný a výstižně zachycující klíčové potíže a pocity, se kterými se potýkáte. Popisujete počátek užívání Tramalu, který přerostl do stádia zneužívání. Sama si uvědomujete, že dávka, kterou v současné době užíváte, je 2,5 násobkem maximálního denního limitu. Není zde tedy třeba hovořit o účincích daného léku a rizicích spojených s jeho nadužíváním.
Epileptický záchvat, jehož zvýšené riziko je popisováno přímo v příbalovém letáku preparátu, jste, jak sdělujete, prodělala již opakovaně. Nyní užíváte Lamotrigin. Zde bych se vás ráda doptala: Lamotrigin vám předepsal lékař? Je informován o tom, že/a v jaké výši užíváte Tramal?
Nejpodstatnější mi ovšem ve Vašem příběhu přijde zmínka o „splínech a úzkostech", přičemž následně negujete diagnózu deprese, aniž byste kdy byla v kontaktu s psychiatrem. Přitom právě pocity prázdnoty a únavy, která Vám až nedovolí vstát z postele, bezmoc a myšlenky na sebevraždu, jsou velmi typické právě pro depresivní stavy. Tuto domněnku mi potvrzuje i fakt, že jste již zvládla Tramal vysadit na dobu čtvrt roku, což lze považovat za úspěch a dle Vašeho hodnocení prakticky bez vážnějších fyzických obtíží. K návratu k užívání vás motivoval až „střet s realitou", kterou jste nezvládala.
Pocity k blízkým, které prožíváte natolik intenzivně, až nejdou unést, musí být natolik vyčerpávající, že vůbec nepovažuji za zvrácené, když pociťujete úlevu při jejich „otupění". Proto bych vás ráda alespoň ve zdejších omezených podmínkách uklidnila, že výše popsané potíže lze úspěšně řešit i jiným a bezpečnějším způsobem, než zneužíváním opioidního léku. Zároveň bych vás chtěla podpořit v rozhodnutí návštěvy psychiatra (vzhledem k dávkám Tramalu a kombinaci s Lamotriginem co nejdříve) a předávám kontakt na kvalitní odborníky v oboru psychiatrie a léčby závislostí:
MUDr. Jakub Minařík a MUDr. Jan Auderlický
Specializované ambulantní služby CADAS SANANIM
Spálená 12, Praha 1
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
pozn.: Zdravotní péče hrazena VZP
MUDr. Iveta Pánková a MUDr. Zuzana Foitová
Dejvické psychoterapeutické centrum
Na Vlčovce 2573/2c, Praha 6
pozn.: Zdravotní péče hrazena VZP, ZP MV, OZP, Českou průmyslovou ZP, ZP Škoda, ZP Metal Aliance
Držím Vám palce, a kdyby Vám uvedené kontakty nevyhovovaly, potřebovala jste se dále poradit nebo se na cokoliv doptat, ozvěte se.
Vilma Š.