koks a zivot
Aladin
Zdrvaim, nakloko zijem prevazne v CR hladam pomoc a radu tu(preto ta slovencina v texte). Sme sa s priatelkom rozisli pred nejakym casom a po 3/4 roku zase dali dokopy,snazimesa planovat spolocnu buducnost.Problem je v tom ze pocas tej doby vycestovala do UK, kde sa zoznamila s \"nespravnymi\" ludmi a zacala tam brat kokain. Takto tam bola cca 2mesiace co brala pravidelne a posledne 2tyzdne nez isla spat intezivne. Po tej dobe dosla znova nazad a skusili sme byt znova spolu. Teraz cestou zase do zahranicia sla cez UK. (po +- 3 mesiacoch bez k., co sme zacali znova vztah) Nemal som z toho dobry pocit,zacal som sa vypytovat, po nadavkach a urazkach ze jej neverim som pohrozil testami z vlasov, priznala farbu ze znova si tam koks dala. Moc mi na nej zalezi ale bojim sa zeby mohla mat vecsie problemy ako si sama mysli. Teraz mame sice dohodu ktora zahrna testy kazdeho 1/2 roka no i tak mam obavy. Viete mi prosim poradit ako postupovat?? Dakujem A.

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý deň,
mať partnera, ktorý sa vyrovnáva s drogovým problémom je vždy náročná úloha. Chápem, že to pre Vás predstavuje veľmi nepríjemnú situáciu.
Kokaín je pomerne špecifická droga na slovenské aj české pomery. Ani nie tak, čo sa týka účinkov (patrí medzi stimulanty), skôr sa líši cenou. Väčšinou túto drogu užívajú ľudia, ktorí sú na tom finančne dobre. „Bežný užívateľ stimulantov" dáva v našich podmienkach prednosť skôr pervitínu, ktorý je omnoho lacnejší. Práve z tohto dôvodu niektorí užívatelia kokaínu siahajú aj po pervitíne.
Zvažujete že budete priateľku testovať. Premýšľal ste nad tým čo budete robiť ak bude test pozitívny? Prípadne ak bude negatívny, budete partnerke veriť? Kokaín sa z teľa dostane relatívne rýchlo. Takže výsledok nemusí byť vôbec relevantný. A testy samé o sebe môžu značne nabúrať dôveru vo vzťahu.
Chápem, že sa obávate plánovať budúcnosť s niekým, o kom si nie ste istý v tak zásadnej oblasti ako je užívanie drog. Pre Vás je dôležité udržať si pevný a jasný postoj. Predpokladám, že budete od priateľky vyžadovať úplnú abstinenciu. Ponúknite jej svoju podporu, ktorú určite ocení. Ono prestať úplne s užívaním nie je jednoduché.
Píšete, že Vám na partnerke záleží. Myslím si, že súčasťou Vášho spoločného fungovania do budúcna môže byť aj podmienka vyhľadania odbornej pomoci. Je dosť pravdepodobné, že partnerka bude proti. Rozhodne je to ale lepšia voľba, než samotný test na drogy, ktorého účelnosť je veľmi diskutabilná.
Skúste to prosím zvážiť. Kontakt na dostupnú pomoc tak pre Vás ako aj pre Vašu partnerku Vám rád zašlem, keď mi napíšete v akej lokalite sa zdržujete. Prípadne si ju môžete vyhľadať v ČR na stránkach www.drogy-info.cz, kde nájdete mapku pomoci. V nej nájdete inštitúciu poskytujúcu pomoc podľa zvolenej lokality.
Majte sa pekne!
Miroslav Giljan