Kokain
K
Dobrý den, mám problém a nevím si s tím rady. Moje sestra užívá kokain, prej celkem pravidelně, aby se udržela čilá v práci. Moc toho nenaspí a přetěžuje se. Chtěla bych jí pomoct, protože stavy co má, nevím jestli všechny stavy jsou příčinou kokainu, ale nějaké určitě, jsou příšerné a jí to pomalu celou ničí. Mám opravdu o ní strach. Největší problém je ten, že si s ní o tom nemůžu promluvit, to že užívá kokain jsem zjistila od jedné osoby, a kdybych si se sestrou chtěla popovídat o situaci ohledně kokainu, můžu si být téměř jistá, že se ještě více ode mě odřízne a od toho člověka co mi to řekl též. Což by bylo to nejhorší co by se mohlo stát, nevím kdo jiný by jí mohl ještě pomoci se dostat z této situace. Tudíž prosím o radu, co bych měla dělat dál? Rozhodně to nechci nechat zajít daleko, chci jí pomoct. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
chápu, že je pro Vás celá situace hodně náročná. Těžko však můžete pomoci někomu, kdo ze svého pohledu žádnou pomoc nepotřebuje. O tom, jaké konkrétní potíže sestře užívání kokainu způsobuje, píšete poměrně málo. To, že to víte, Vám však nebrání v tom, abyste s ní mluvil/a o tom, co vidíte. O tom, jak se chová, jak vypadá... Můžete se jí přímo zeptat, co se s ní děje. Dokonce se jí můžete i zeptat na to, jestli náhodou nebere drogy. Ten, kdo užívá drogy, často nevidí, co se s ním opravdu děje a ukázat mu realitu může býr poměrně užitečné. Pokud se Vám podaří sestru rozmluvit, dají se podnikat další kroky. Dokud se to nepovede, nesnažte se jí pomáhat. Snažte se s ní jen nespolupracovat na jejím sebeničení  - neslibovat jí, že něco zatajíte před ostatními, nesnažte se jí půjčovat peníze nebo poskytovat jinou "pomoc". Pokud bude třeba, ještě se ozvěte. Když budete mít zájem, můžeme také vyhledat zařízení, kam se můžete bezplatně a anonymně zajít poradit, což by Vám určitě pomohlo najít podporua a inspiraci pro plánování konkrétních  kroků.
Držím palce.
Tomáš Nedvěd