Lexaurin - závislost
Majk
Dobrý den, co to znamená dlouhodobé, krátkodobé užívání Lexaurinu? Měsíc, rok? Měl jsem psychické potíže, nesapvost, cukání nervů v břiše. Lékař mi předepsal Lexaurin 1,5mg. Bral jsem ho celý listopad 2012. nyní jsem vysadil a pozoruji nespavost. Mohla prosím pěkně vzniknout za ten měsíc užívání Lexaurinu závislost? Bral jsem 1 prášek na noc. Děkuji M.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a omlouvám se za zpožděnou odpověď. Za krátkodobé užívání benzodiazepinů je považována doba od dvou do šesti týdnů, takže Vaše užívání Lexaurinu do něho ještě spadá.
Píšete, že Vám lékař předepsal 1,5 mg, což je u tohoto léku minimální dávka a vzniku závislosti bych se tedy neobávala. Syndrom závislosti zahrnuje jasně daná diagnostická kritéria, mezi která patří: silná touha po návykové látce, narušená kontrola v užívání návykové látky, projevy rozvinuté tolerance vůči látce, projevy syndromu z odnětí - odvykací stav, zaujetí užíváním návykové látky před ostatními běžnými činnostmi a zájmy, užívání v situacích, kdy je to zjevně pro organismus nebezpečné a škodlivé jak v rovině psychické, tak v rovině somatické (viz http://www.benzo.cz/clanky/zavislost-na-benzodiazepinech.html).
Zeptám se, zda jste vysadil Lexaurin sám a naráz, nebo po konzultaci s lékařem? Vaše ostatní psychické potíže již odezněly? Obvykle se léčba stavů, které popisujete, zahajuje právě benzodiazepiny pro jejich rychlý nástup účinku a dále se přechází na medikaci antidepresivy ideálně v kombinaci s psychoterapií.Pokud jde o Vaše současné potíže se spánkem, předpokládám, že především s usínáním, můžete vyzkoušet pití meduňkového čaje (v libovolném množství i během dne).
Přeji Vám vše dobré do nového roku a pokud by Vám odpověď takto nestačila, ozvěte se.
Vilma Š.