rodice
mirka
Dobry den,mam dospěleho syna ktery ma 21 let.V březnu se rozešel s prvni laskou a nemohl unést rozchod chtěl spachat sebevraždu odvezla jsme ho do nemocnice a tam s eseznamil s klukem ktery požival v te době 7 let pervitin bohužel po 14 dnech hospitalizace přijel domu a začalo peklo.V červenci bylo nejhorši obdobi psychoza vaha o 10 kg min atd.. samozdřejmě jak jinak lečbu nechce žadne poradny všechno chce zvladnout sam.pocelou tu dobu jsme syna podporovala psychicky odhaněla od něj kamarady,chranila jen co jsem mohla,přemyšlela jsme co dal jak budeme žit začla jsem čist knihy o drogach chtěla jsme jen pochopit proč .....navštivila jsme poradnu pro rodiče tam mi řekli že ho mam vyhodit z domu ale tohle větu nechce slyšet žadna matka a nebyla jsme spokojena s poradnou pak jsme navštivila vaši tranku často si prohližim vzkazy někdy si i pobrečim a chci vam napsat že jste všichni užasni že pomahate lidičkam kteřipotřebuji pomoc.Dneska je prosinec syn s ezklidnil začal studovat vys školu myslim že ale neni z toho venku jen si myslim že ma celkem drogu pod kontrolou ale po celou tu dobu jsme syna podporovala držela za ruku,jen čekam co bude dal a nechavam všemu volny pruběh protože vy s tim nemužete nic udělat jen čekat....každy musi chtit sam.Lidičky držte se co chcete pomoct vašim blizkym, dětem je to těžke.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Mirko.
Děkujeme za pochvalu a vzkaz pro návštěvníky naší webové poradny.
Jsem ráda, že se situace u vašeho syna stabilizovala a vypadá to na dobré cestě. Možná, že se v jeho případě skutečně jednalo jen o krátkodobou epizodu užívání pervitinu a včas přibrzdil. Těžko říci, co budoucnost přinese, zda zvládnul definitivně s pervitinem skončit, ale možné to samozřejmě je. Bylo to pro vás jistě nelehké období a určitě považuji za rozumné, že jste vyhledali odbornou poradnu, přestože jste s jejím přístupem k problému nebyli spokojeni. Nicméně, ačkoli bylo jejich doporučení pro vás, jako matku, jistě obtížně akceptovatelné, někdy bývá skutečně nejefektivnější pomocí závislému mu přestat pomáhat. Neboť jsou to právě ty negativní důsledky užívání drog, které závislého motivují k tomu, aby svůj problém začal účinně řešit. Ztráta rodiny, zázemí, komfortu, sociální a zdravotní propad, právní problémy, to bývají mocné stimuly ke změně. Bohužel, každý má tu hranici, kam až "klesnout" a co ztratit nastavenu někde jinde. Takže pro někoho je dostačujícím důvodem k abstinenci např. hrozba vyhazovu ze školy, pro jiného až dlouhé období života na ulici nebo pobyt ve výkonu trestu. Je pochopitelné, že jako matka máte potřebu svého syna chránit a bojíte se o něj, na tom nic nemění ani jeho dospělý věk. Na druhou stranu je však třeba nechat syna dospět a naučit jej převzít zodpovědnost za svůj život a důsledky svého konání. A to právě tím, že jej před těmi negativními důsledky přestanete za každou cenu ochraňovat. (Platí to obecně, nejen co se týče užívání drog). Je to určitě těžký boj se sebou samotnou, ale je potřebné myslet také na svůj vlastní život, na to, co uspokojuje vás a nenechávat se zcela pohltit problémy svého syna. Takže v případě, že by někdy v budoucnu ještě nastaly podobné potíže, na tu odbornou pomoc bych nerezignovala a naopak se snažila ve spolupráci s terapeutem najít optimální cestu a postoj nejen směrem k synovi a jeho problémům, ale i k sobě samotné. Bez ohledu na to, jak se svým životem nakládají potomci, máte přeci i vy sama nárok na to žít vyrovnaně a v rámci možností spokojeně a je ve vašich silách to ovlivnit.
Přeji Vám i vašemu synovi hodně štěstí a ať jde život tím dobrým směrem.