asi pervitin
Lucie
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat,jeden známý kvůli problémům v manželství a práci spadl do brog,dřív mu stačilo psaníčko nebo co to je na měsíc teď to bere jednou týdně ale možná víc jelikož jsme na to přišli náhodně že je furt bere jelikož nějakou dobu tvrdil že je čistý. Chci se zeptat jak moc ho můžem považovat za závyslého když vezmem že to bere jednou týdně a hlavně jak takovému člověku pomoc,rodiče sním nehnou je plnoletý a vůbec si nebere nic co mu kdo řekne. Aji by mě zajímalo kdybych ho nahlásila co by se stalo? Já bych ho chtěla nějak dostat na léčení,ale vůbec nevím jak. Já jsem kuřák a sama vím co je to navýk a hrůza stím přestat a myslím si že u drogy když je jí nadšený že vydrží nápor v práci a jsou mu celkem fuk problémy s manželkou. A ještě se chci zeptat daný člověk má dítě 1,5let to žije s matkou ale on si ju sem tam bere nemůže být pro tak malinké dítě nebezpečný? jako zatím se u něj neprojevujou nějaké stavy,jen je takový akčnější,víc ukecaný. První zjištění že bere drogy je staré cca rok. Chceme mu nějak s manželem pomoc a když mu domlouváme i vyhrožujem,ale on si stojí za tím že závyslí prostě neni a neni možné sním hnout... už jsme opravdu bezradní,ale chtěly bysme to nějak vyřešit jinak než ho nahlasit. děkuji moc za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Lucie.
Je moc hezké, že máte snahu s manželem Vašemu společnému příteli pomoci.
Těžko takto na dálku a s minimálním množstvím informací dělat nějaké objektivní závěry a hodnotit míru závislosti. Za prvé nikde není psáno, že si kamarád dá opravdu jednou za týden, za druhé osobní kontakt dotyčné osoby je k posouzení nezbytný.
Pokud budeme hypoteticky brát v potaz, že konzumace probíhá cca jednou týdně (dříve to bylo 1x za měsíc), lze toto brát jako standartní průběh a vývoj závislosti. Pervitin je psychicky návykovou látkou, což znamená, že při jeho vysazení nehrozí dramatický abstinenční syndrom, jako můžeme znát z filmů. To, ale neznamená, že to jeho konzumenti mají o něco lehčí, naopak. Chuť na další užití je tak silná, že frekvence užití a jednotlivých dávek se postupně zvyšuje a ve většině případů to končí každodenním užíváním...
S každodenní konzumací a zvyšováním dávek může přijít i tvz. ,,toxická psychóza" = což je stav (obdobný jako prožívají pacienti s diagnostikovanou schizofrenií), při kterém dotyčná osoba není schopna posoudit co je realita a co blud. V tomto případě, by asi nebylo úplně optimální, aby taková osoba měla na starost a odpovědnost za dítě. Bohužel, nikdy nelze předpokládat (a to se týká všech druhů drog), kdy psychózu či jiný psychický problém konzumace drogy vyvolá...
Více o pervitinu zde:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou. Se vstupem do léčebného zařízení, které může být buď součástí psychiatrické léčebny, nebo sociální službou, je nezbytný souhlas dotyčné osoby. Léčba je založena na motivaci a spolupráci, proto je dobrovolný vstup předpokladem, jinak by to ani nemělo význam.
Motivovat a pomáhat zatím nemotivované závislé osobě není vůbec nic jednoduchého a často to bývá běh na dlouhou trať. Není neobvyklé, že Ti, kteří se snaží v dobré víře pomoci, se sami dostanou až na hranici svých sil. Aby Vaše pomoc byla účinná a pro Vás bezpečná, je vhodné se předem poradit a být v kontaktu s odbornou pomocí. Veškerá zařízení pracující s uživateli nelegálních drog nabízí poradenské služby i blízkým osobám.
Doporučuji v osobním kontaktu vše a více podrobněji probrat. Zvážit své možnosti, předem si říci kam až jste ochotní v pomáhání zajít, doplnit si informace, dozvědět se o možnostech co by kamarád mohl případně využít, poradit se jak s ním komunikovat, jak motivovat, jak chránit sami sebe...
Pokud je Vám dostupná Praha, můžete se obrátit přímo na naší poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel: 284 824 234, 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba: PO až PÁ 9,00 - 19,00
Bezplatně, nutno se předem objednat. Více informací zde: http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, napište prosím znova a uveďte města, která máte v dobré dopravní dostupnosti, rádi Vám doporučíme jiné vhodné odborné zařízení, kam se můžete obrátit.
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem MK