zmeny DNA
tina
Dobrý deň,
zaujíma ma, či konzumácia, resp. závislosť na alkohole alebo drogách u muža (nie u tehotnej ženy)môže spôsobiť zmenu v DNA, konkrétne či človek, ktorý si napr. zdevastoval organizmus návykovými látkami, následne abstinuje a splodí dieťa, či toto dieťa môže mať poškodenia spôsobené konzumáciou alkoholu alebo drog jeho otca. Ďakujem

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověď. Užívání drog ani alkoholu nezpůsobí změny v DNA. Pokud drogy nebo alkohol neužívá matka v průběhu těhotenství, tak není potvrzeno, že by životní styl otce dítěte mohl způsobit problémy nenarozenému dítěti. Dítě není ovlivněno užíváním drog nebo alkoholu ze strany otce. Neznám Vaši situaci a důvod, proč se na to ptáte... Takže nemohu poskytnout konkrétnější odpověd. Nicméně, pokud žijete s člověkem, s nímž čekáte dítě, a dotyčný je nadměrným uživatelem alkoholu nebo jiných drog, tak otázkou pro mě spíš zůstává, jak bude dotyčný schopen poskytnout dítěti základní zázemí a péči. Pokud abstinuje, a jeho abstinence je setrvalá, tak nevidím problém. Ani v tom, že by nenarozené dítě mělo mít nějaký defekt daný jeho závislostí (opravdu jeho závislost nemá vliv na plod), ani v tom, že by o dítě nebyl schopen pečovat. Pokud ovšem v závislosti setrvává, tak problém bude, ovšem spíše do budoucna. Co se týče genetické výbavy dítěte, je nutno říct, že děti alkoholiků a drogově závislých, mají o něco vyšší procento rizika vlastní závislosti. Ale to jsou věci, které jsou závislé i na výchově a nejen na genetické dispozici.
Když mi napíšete více o své současné situaci, budu Vám schopná lépe odpovědět. Pokud budete mít zájem, znovu napište.
BO