ubytování příbuzného závislého na alkoholu a zřejmě i drogách
Mirek
Naše vdaná dcera, která žije v rodinném domku a má dvě malé děti ve stáří 5 a 7 let, byla požádána manželem, zda by ji vadilo, kdyby u nich začal bydlet jeho bratr, který je závislý na alkoholu a zřejmě i drogách. Absolvoval již i léčbu, ale bohužel bezůspěšně. Doposud ho širší rodina podporovala, ale bez jakéhokoliv úspěchu. Výsledkem byly drobné krádeže a podvody. Dotyčný je rozvedený, má malé dítě ve věku 7 let, jeho žena mu nyní zakázala styk s dítětem (vyzvedl dítě ze školy v podnapilém stavu ). My se domníváme, že případné bydlení dotyčného v domě naší dcery a jejího manžela nebude vést k ničemu dobrému.Naopak se domníváme, že může dojít k ohrožení rodiny a jejich dětí.Dotyčný nepracuje a doposud se v podstatě nechával vyživovat svoji matkou.
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
poskytnutí bydlení člověku, který je závislý, občas rodině něco ukradne nebo jim lže, může být samozřejmě dost problematické. Na druhou stranu nikdy nelze předem říct, co se z toho vyvine. Také to může být právě ta pomocná ruka, která nastartuje změnu k lepšímu. Zpočátku bych ale byla poměrně opatrná. Rozhodně by bylo dobré nastavit jasná pravidla společného bydlení, s jasnou domluvou, co bude následovat při jejich porušení. Na tom se musí domluvit především dcera s manželem, aby to pak mezi nimi nevyvolávalo zbytečné spory.
Pokud by si nebyli jistí, na co všechno si dát pozor, doporučila bych navštívit některé z center pro roidny závislých, kde je poskytováno poradenství, a kde by mohli podrobně probrat veškerá rizika.