Dcera
Miki
Dobrý den,
potřebovala bych poradit při problémech s dcerou.
je jí 18 let a chodí na střední školu. dlouhodobě máme s ní problémy se školou. Vůbec se nechce učit, přestože je chytrá. má proto trvalé problémy s prospěchem. Nyní na soukromé střední škole velice často nechodí do školy. chytla se bývalé spolužačky, která utíká z domova a bere drogy. Svěřila se mi, že taky zkusila piko.Nyní tvrdí, že nic nebere, jen si někdy zakouří trávu. Našla si přítele ( 19 let). Ten má stejné problémy ´jako ona. Snažili jsme se to s ní řešit po dobrém, ale dělá sico chce. Nerespektuje žádné povinnosti. Bez svého přítele nechce být, ani on bez ní. Když se opakovalo, že něšli do školy, dohodli jsme se, že pokud se to bude opakovat,za 1 den absence nebudou moct 14 dnů spát společně buď u nás nebo u nich. Nyní se ta situace opakovala. Nechtějí tuto dohodu respektovat a jsou schopni radši odejít z domova. Chtěla jsem dceři udělat test na drogy, ale odmítla. Proto si myslím,že něco bere. Peníze skoro žádné nedostává, aby si nemohla nic kupovat.
Nevím te ď, jak se zachovat. Chtěla bych jí pomoct, aby se nedostala do závislosti na drogách ( pokud už závislá není). Pokud budeme pevně trvat na dohodě, radši snad uteče z domu. Pokud nebudeme, povede to jen k tomu, že si bude úplně dělat, co chce.
Skutečně nevím kudy kam. Nabízela jsem jí i ,že půjdeme spolu do nějaké poradny. To ale odmítá. Bohužel se náš rozhovor většinou změní v hádku.
Děkuji za radu
Miki

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
to, že vaše dcera odmítá zajít do poradny neznamená, že se na odbornou pomoc nemůžete obrátit vy sama. Bývá to ten nejeefektivnější první krok pro řešení takových situací, v jaké se nyní nacházíte vy. Přeci jen bývá potřeba zvážit další postup s ohledem na celkový kontext situace a k tomu je dostatek prostoru pouze v rámci osobní konzultace. Takto přes internet těžko odhadnout, zda za chováním vaší dcery jsou primárně drogy, zamilovanost, adolescentní vzdor a potřeba vymezování se nebo něco jiného, případně kombinace více faktorů. V každém případě, pokud si pro fungování v rodině nastavíte určitá pravidla, je třeba se jich potom i důsledně držet. Jinak vlastně dáváte dceři signál, že se až tolik neděje a je možné s nastavenými mantinely manipulovat podle okolností. Proto se vyplatí si dopředu tyto hranice promyslet, a to nejlépe ve spolupráci s nestranným odborníkem, který má s touto problematikou zkušenosti. Budete také moci zvážit, jaké jiné další kroky by bylo rozumné podniknout, aby vedly k nějakým pozitivním výsledkům. Chápu, že to pro vás nyní vůbec není snadné období a trápíte se, jak se vším naložit. Myslím, že byste oporu, kterou by pro vás v tuto chvíli představoval kontakt s odborníkem, nejspíše uvítala.
Ráda bych vás nasměrovala na konkrétní zařízení, nepíšete však, kde bydlíte. Pokud je pro vás dostupná Praha, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče, Café therapy, Školská 30, Praha 1, tel.: 284 824 234, 739 268 527. V opačném případě se můžete podívat na stránky www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a najít si pomocí vyhledávání nejbližší Kontaktní centrum, která obvykle poskytují poradenství nejen závislým, ale i jejich blízkým. A nebo znovu napište, někoho vám doporučíme.
Přeji hodně štěstí a ať to dobře dopadne.