Pervitin
Didi
Dobry den. Potrebuju poradit ohledne moji mamky. Je mi 23 let moji mamce 46. Pred tremi roky jsem odjela z Prahy studovat do zahranici a od te doby slo vsechno doma od desiti k peti.Mamka prestala byt pritomna, zacla lhat,a pri mem prijezdu jsem ji nachazela doma v posteli. Porad jen spala .Nakonec kdyz uz jsem byla na kraji histerie mi oznamila ze bere pervitin.A to uz cely rok ,ale ze vubec neni nijak zavisla a ze by si jen chtela jit popovidat do krizoveho centra a jestli ji doprovodim. Vypadala ze vsechno slo dobre ,ze se citi lip a tak jsem po par tydnech odjela. Ubehly dalsi dva roky. Neozyva se,zmizi na dva tydny nekam nevim kam,prodava veci hada se a nestara se o nic a o nikoho ... i ted kdyz to pisu vim ze ma otazka jestli dal neco bere snad ani neni nutna ...spis jak ji muzu pomoci ? Zbytek rodiny poslala k sipku .... tak to stoji na me ... prosim poradte mi !!!!

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Didi.
Děkujeme za váš dotaz, jen na úvod bych si dovolila reflektovat, že nepatří mezi úplně typické, pokud se týče rolí v rodině. Zpravidla to bývá tak, že v situaci, v jaké jste nyní vy, bývají většinou rodiče a ptají se, co dělat s potomkem, který bere pervitin. Nicméně v obou případech platí, že nejpodstatnější pro vyřešení problému bývá to, nakolik je ke změně ochoten a motivován ten, kdo drogy užívá. Vaše situace je o to težší, že žijete v zahraničí a máte jen omezené možnosti působit na to, co se doma děje. Vypadá to, že máma skutečně pokračuje v užívání pervitinu, prodává věci, je konfliktní a nekomunikuje se zbytkem rodiny. Víte, na vašem místě bych se pokusila při návštěvě doma vystihnout vhodnou chvíli a s mámou ještě v klidu promluvit o tom, jak se mění a že o ni máte do budoucna obavy. V minulosti již byla svolná k návštěvě krizového centra, pokusila bych se ji tam tedy nasměrovat znovu a případně ji tam doprovodila. Těžko říci, nakolik je máma motivovaná se svou závislostí něco dělat a zda by třeba byla ochotna nastoupit do nějakého léčebného programu. Ale za pokus to jistě stojí. Nicméně nelze vyloučit, že to vůbec nebude chtít řešit a ani svůj život nějak měnit. Což by pro vás bylo jistě těžké, nicméně bych vám doporučila soustředit se především na vlastní život. Nemůžete nést odpovědnost za život svých rodičů, ale můžete ovlivnit svoji budoucnost. A tomu bych věnovala tu podstatnou část energie.
Pokud by se máma stavěla k návštěvě centra odmítavě, možná by nebylo marné, kdybyste si o problému zašla popovídat někam osobně vy sama. Takto po internetu je to přeci jen poněkud limitované. Níže vám posílám jednak adresu poradny pro rodinné příslušníky závislých a pro jistotu také adresu Kontaktního centra, kam by se mohla stran léčby zajít poradit máma, ať už společně s vámi nebo sama.
Přeji vám hodně štěstí a sil.
Poradna pro rodiče/rodiny
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Kontaktní centrum SANANIM
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
Telefon: +420 283 872 186
e-mail: kacko@sananim.cz