léčba
Viky
DObrý den,
mám dotaz ohledně léčby 23 letého bratra.
Bratr je závislý na pervitinu už celkem dlouho,přesně to nevím. Dostal se díky tomu i do problému se zákony. Momentálně je na ulici. Včera mě kontaktoval,že se chce jít léčit,že to sám nezvládne a prosí mě o pomoc. To bylo to na co jsme čekali,protože víme,že se musí chtít léčit on sám. Kontakovali jsme tedy léčebnu v Červeném Dvoře,ale tam nám řekly, že čekací doba je 6-7 týdnů. Poté jsme volali na kontaktní centrum v Praze(na Sklalce 15) a máme domluveno,že máme v pátek přijet i s bratrem. On chce jít přímo někam do léčebny, je si vědom toho, že ambulantně to nezvládne. Ale vzhledem k tomu, že pátek je daleko a nevím za jak dlouho by ho bylo možné do léčebny přijmout,tak jsem z toho zoufalá ( i když vím,že se do této situace dostal sám). Doma ho bohužel nechat nemůžu a musí tedy pobývat venku na ulici dokud ho nikde nepřijmou. To byl asi i hlavní impuls k tomu,že se rozhodl změnit svůj dosavadní život a vyléčit se. I přesto,že jsme domluveni,že v pátek pojedem na sjednané sezení,tak jsem ho musela poslat zpátky na ulici s tím,že do pátku musí počkat. Chci se zeptat, jak dlouho by mohlo trvat než ho někam umístí. Vím,že se to dozvíme v pátek,ale i tak na to musím stále myslet a ráda bych udělal vše pro to,aby to bylo co nejdříve. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
rozumím tomu, že byste byla nejraději, kdyby mohl bratr do léčby nastoupit ihnet. Na takové rozhodnutí jste čekali dlouho a teď se možná bojíte, aby si to všechno ještě nerozmyslel.
Pořadníky a čekací doby jsou pokud jde o léčebny naprosto běžná věc. Někdy je to pár dní, někdy několik týdnů. Schůzka, kterou má bratr na pátek domluvenou, by mu měla pomoci ujasnit si, co přesně od léčby očekává a která z léčeben nebo léčeb pro něj bude nejlepší. Jde o tzv. párování potřeb - na jedné straně je Váš bratr se svou minulostí, současností a představami o léčbě, na straně druhé jsou různé varianty léčby (léčebna s léčbou od několika týdnů po několik měsíců s "nemocničním režimem", komunita, kde se může člověk léčit i přes rok). Při nevhodném výběru dochází k tomu, že je pacient v léčbě neúspěšný a někdy může získat pocit, že na léčbu a život bez drog vlastně nemá. Proto je potřeba dopředu vše dobře zvážit. Vaší touze umístit bratra do léčby co nejdřív opravdu rozumím. Chápu i to, že ho nechcete nechávat čekat na ulici. Ale také věřím, že je-li bratr skutečně motivován a pevně rozhodnut se svým životem začít něco dělat, pár dní čekání ho neodradí.
Nechce-li se Vám čekat se složenýma rukama v klíně, můžete zkusit obvolávat léčebny sami (ideální by bylo, kdyby to dělal sám bratr) a ptát se na jejich podmínky a čekací doby. Bratrovi můžete pomoci zpřístupnit materiály, které jsou o jednotlivých léčebnách dostupné na internetu. Odkazy na léčebny najdete zde, kde do typu služby zadejte: léčba - psychiatrická léčebna.
Další věc, na které by bratr mohl začít pracovat, je sepsání vlastního životopisu. V něm by se měly objevit všechny důležité události z jeho života (rodina, škola, práce, partnerství, zdraví, drogy, zákon,...). Možná ho k žádosti o léčbu ani nebude potřebovat, ale mohlo by mu to před páteční schůzkou pomoci utřídit si myšlenky.
Držím palce a budu ráda, když dáte vědět, jak jste v pátek pochodili.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.