THC ve vonných tyčinkách?
Viktorie
Již jsem před časem využila vaší poradnu.Tímto i děkuji :-).Dnes již má 15-ti letá dcera má-bohužel-zkušenosti se šňupáním pervitinu.Absolvovala detox v Praze a vše se zdálo být v pořádku.Vrátila se domů a každý týden-výjmečně po 10 dnech-podstupuje testy na drogy v Pointu 14.4 měsíce absolutně v pořádku.Teď najednou pozitivní na THC.I dříve se s THC setkala.Vždy po testech řekla,kdy a jak k tomu došlo.Pervitin ze začátku sice zapírala,ale nakonec i to přiznala.Věřím tomu,že když ví,že je testována-a jde nám o hodně,o to,aby mohla být doma a ne v ústavní péči-nebude takto riskovat.Prostě jí chci věřit a věřím.Proto se ptám.Je možné,ve vonných tyčinkách,které si dcera zakoupila u Vietnamců a nesou název Cannabias po jejich zapálení bylo možné mít v těle známky THC?Jěště musím napsat,že ten samý večer jsem doma dceru na THC otestovala sama-proužek C byl výrazný a ten druhý o dost méně,ale byl.To znamená neprůkazný test.Další den-a to mě dcera sama žádala-šla na laboratorní testy do nemocnice.Tam vyšly negativní.Tak nevím,co se stalo.A nebo jestli je možné,že u kamaráda snědla cukroví,které pekl a dal tam THC a ona nic nepoznala,i když s THC již měla zkušenosti?Já jí prostě věřím a již vím,jak se chová pod drogou.Chci znát váš názor a předem vám za odpověď děkuji.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den, Viktorie.
Předem bych ráda ocenila práci, kterou už máte společně s dcerou za sebou, věřím, že to nebylo a není vůbec jednoduché. Držíte se skvěle!
Četla jsem ve Vašich minulých dotazech, že jste se zajímala o možnosti následné péče, což bylo velmi rozumné. Nyní píšete, že dcera dochází na testy do zařízení Point 14 (předpokládám, že do Střediska následné péče). Je součástí jejích návštěv v zařízení i poradenství a terapie, tedy standardní doléčovací program? Pokud ano, s dcerou tam jistě pracují na prevenci relapsu, jejíž součástí je i nácvik vyhýbání se rizikovým situacím. Vím, že to může znít příliš přísně a dcera je velmi mladá a některé souvislosti zatím nedokáže nahlédnout, ale pokud má již za sebou zkušenost s problémovým užíváním drog a úspěšnou detoxifikaci, měla by se v nejbližší budoucnosti vyhýbat třeba i vonným tyčinkám, které svým názvem (bez ohledu na skutečný obsah) evokují látku, která by ji mohla ohrozit. Toto „dávání na sebe pozor" považuji za mnohem podstatnější nežli fakt, zda vonné tyčinky mohou nebo nemohou obsahovat THC (osobně si myslím, že nemohou).
Pokud jde o validitu výsledků testu, tak směrodatnější budou výsledky z nemocnice, než screeningové testy, které mohou ukázat jak falešnou pozitivitu, tak i falešnou negativitu. Samozřejmě záleží i na časovém odstupu od případného užití testované látky.
Důležité je, že dceři důvěřujete a podporujete ji. Věřím, že má velkou šanci se k drogám již nevrátit. Každopádně je třeba nepodceňovat i zdánlivě banální situace a uvědomovat si jejich rizika, protože abstinence je po takto krátké době u každého velmi křehká.
Přeji Vám vše dobré do nového roku, a pokud by Vám odpověď takto nestačila, ještě se ozvěte.
Vilma Š.