dotaz
kaya
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda v případě, že zamýšlím přestat brát pervitin po dlouhodobém každodenním užívání (7let) to dokážu sama? Pokud ne chtěla bych se zeptat, zda nemáte kontakt na nějakého psychologa, který se touto problematikou zabývá. Zejména mi jde o motivaci k ukončení užívání.
Děkuji K.H.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Kayo.
Samozřejmě nelze vyloučit, že byste dokázala vysadit i sama. S odbornou podporou to však zpravidla bývá snažší. Berete poměrně dlouho a intenzivně, takže bych řekla, že nějaká pomoc by se mohla hodit. Víte, ono vysazení je jedna věc, ale dlouhodobé udržení abstinence, zvládání chutí a vůbec návrat k "normálnímu" fungování, je věc další. A právě z hlediska dlouhodobé abstinence se vyplatí mít nějakého odborného průvodce, který vám s tím vším bude umět pomoci.
Na vašem místě bych se nejdříve zašla poradit do nejbližšího Kontaktního centra. (Je to zdarma a lze pro začátek i anonymně). V rámci předléčebného poradenství budete moci osobně probrat s pracovníkem své představy o léčbě i aktuální situaci, kolegové vám mohou vhodné zařízení (ať ambulantní nebo pobytové) doporučit a léčbu vám i pomohou zprostředkovat. Myslím, že tím opravdu nemáte co ztratit, naopak.
Jinak vám k vašemu rozhodnutí abstinovat gratuluji. To, že jste napsala sem na poradnu, je takový první krok, aby se vám to povedlo, nebojte se tedy udělat i další. Dobrou motivací třeba může být i to, že předejdete problémům, které by v budoucnu pravděpodobně dorazily (ať zdravotní, právní nebo sociální). Ale o tom všem si také budete moci popovídat v rámci předléčebného poradenství.
Tak vám přeji, ať se daří a vyjde to podle vašich představ.
PS: Nepíšete, kde aktuálně žijete, takže vám nemohu napsat adresu pro vás dostupného Kontaktního centra. Ale můžete si je vyhledat na stránkách www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. (Možná by bylo fajn tam nejdříve zavolat a domluvit si termín konzultace. Pracovník pak na vás bude mít více času se vám věnovat)