Rivotril
Mourina
Dobrý den,
chtěla bych se poradit, jak pomoci mojí matce s odvykáním Rivotrilu. Již před lety měla problémy se spaním a její obvodní lékař jí předepsal Rivotril. Bere ho již roky, několikrát chtěla přestat, ale nedokáže to. V současné chvíli se domnívám, že má velké psychické problémy, které jsou právě výsledkem užívání Rivotrilu. V podstatě jde o jiného člověka. Ze všeho má strach, neustále pláče, nevychází z domu apod. Má souběžně s tím zdravotní problémy. Naposledy, když byla v nemocnici na operaci, tak jí vysadili Rivotril, vydržela ho nebrat cca 4 týdny, v nemocnici proto, že jí ho nedali, pak se snažila, ale poté, co byla u svého lékaře pro výsledky krve, jí ho opět napsal a ona si ho znovu vzala. Když si ho nebrala, vůbec nespala,což je špatné, když si ho bere, tak sice spí,i když špatně, ale alespoň chvíli, ale zase má zpět svoje strachy a fóbie, které jí v podstatě znemožňují normální život atd. Sama souhlasí s tím, že by se Rivotrilu chtěla zbavit, bohužel má i další zdravotní potíže, takže nedokážeme určit co z toho je následek užívání Rivotrilu a co je skutečně zdravotní problém, bohužel lékaři řeší potíže vždy jen ty, na co jsou specializováni, ale ne komplexně (nemyslím to urážlivě), takže je moje máma v začarovaném kruhu, domnívám se, že by se nejrpve měla zbavit své závislosti,aby se jasně ukázalo, co je způsobeno tímto lékem a pak by se mohli řešit ostatní potíže. Možná mluvím úplně z pozice laika, za což se omlouvám, ale už se nemohu dívat, jak se ničí a velmi to ovlivňuje nejen její život, ale i všech lidí okolo ní. Velmi ráda bych jí pomohla, ale popravdě nevíme nikdo z rodiny jak. Domnívám se, že bez pomoci psychiatra to nezvládne, ale chtěla bych se poradit, kam by se mohla obrátit. Je z Jižních Čech. Děkuji předem za radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že Vaše uvažování o celém problému je velmi správné. Hlavně pokud i matce samotné závislost na Rivotrilu vadí, je rozhodnutí zbavit se ho na místě. Opravdu se často těžko pozná, co je způsobeno závislostí, co lékem, co něčím jiným.
Máte pravdu také v tom, že asi nepůjde tuto situaci zvládnout bez pomoci. Nepíšete žádné město, proto nechám bližší výběr na Vás: na stránkách http://www.drogy-info.cz/index.php/map/  zadejte lokalitu a zvlólte "psychiatrická léčba" nebo "AT ambulance". Doufám, že některý z kontaktů pro Vaši matku bude vhodný. Zkuste ambulantní konzultaci, uvidíte, jak to lékař zhodnotí, zda by nebyla účinnější krátká hospitalizace, kde by se udělal trochu pořádek jak v lécích, tak ve všech problémech a jejich příčinách.
V případě, že budete potřebovat cokoli dalšího, nebo se Vám nepodaří najít vyhovující kontakt, napište.