THC - vyloučení ze školy
martinavavrich
Dobrý den,
jsem matka 19 letého syna, který měl na střední škole problém s alkoholem. Letos v září na mimoškolním kurzu se za bílého dne opil alkoholem a učitelé mu naměřili více než 2 promile alkoholu. V opilosti učiteli řekl, že alkohol pije již od svých 15 let. Syn dostal podmínečné vyloučení s podmínkou, že musí do školy donést zprávu, že dochází na protialkoholní léčbu. Syn tedy začal docházet do Esetu (zkoušeli jsme to nejdříve u Apolináře, tam ale odmítali dávat mně jako rodiči zprávy, odmítli také psát na syna posudky, které škola vyžadovala). V Esetu se mi jevili vstřícní a ochotní s tímto problémem pomoci. Syn byl nejdříve na konzultaci u Mgr. Kotalové, další týden konkrétně 25.10. mu odebrali moč, ze které zjistili přítomnost THC. Paní Kotalová telefonicky sdělila třídní profesorce Ing. Korandové, že syn má pozitivní výsledek na marihuanu. Syn totiž podepsal souhlas s informováním školy o jeho léčbě (znění souhlasu jsem neviděla, takže nevím, zda podepsal i souhlas se sdělováním diagnozy a případných testů.)
Výsledkem je tedy to, že syn se do Esetu na požadavek školy přišel léčit a místo toho se mu stalo to, že škola prostřednictvím třídní učitelky Korandové vyhrožuje vyloučením v případě, že další testování bude pozitivní, protože marihuana je prý při studiu střední školy stejný problém jako alkohol (doslovné znění toho, co sdělila psychoterapeutka třídní učitelce). Synovi výchovná poradkyně ze školy sice řekla, že škola není naivní a ví, že 30% lidí marihuanu kouří, ale on že bude v jejich hledáčku. Další test, na který se má syn dostavit je již 22.11. Syn mi říkal, že marihuanu kouřil tento víkend (10.11.)
Syn má ve škole ze všech předmětů velmi dobrý prospěch, téměř žádnou absenci, obor filmová tvorba ho upřímně baví, do vybavení a školného jsem investovala za první tři měsíce studia již téměř 70 tis. Kč. Nyní žiji ve strachu, jak vše dopadne a zda syn dostuduje. Tato škola je již jeho třetí, zkoušel gymnázium, stavební průmyslovku a obor cestovního ruchu, pak rok pracovat a nyní projevil zájem studovat obor filmová tvorba. Obávám se, že syn by po vyloučení již jinou školu studovat nezačal, v tomto oboru jiná škola není, navíc příští rok mu bude již 20 let.
Chtěla bych se zeptat, zda má Eset právo na to testovat syna na THC a sdělovat to obratem škole, když přišel do Esetu jako klient, který očekává pomoc a léčbu, která má potvrdit nebo vyvrátit tjeho sklon k alkoholu, a ne takovéto nefér jednání, za které mu hrozí vyloučení ze školy. Také bych se chtěla poradit, co udělat, aby syn mohl studovat školu, která ho baví a kde kromě jednorázového problému s alkoholem, který tuto anabázi spustil, nemá žádné jiné přestupky, naopak velmi dobrý prospěch. Má se syn dostavit dne 22.11. k dalšímu testování ?
Za rychlou pomoc a radu jsem samozřejmě připravena zaplatit.
Děkuji předem za radu a jsem s pozdravem

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
to co se synovi přihodilo s testem v Esetu je pravděpodobně důvod, proč Apolinář Vaši zakázku původně odmítl. Informování třetích institucí nebo osob je totiž vždy velmi ošidné a jak vidíte, někdy se původně dobrý úmysl obrátí proti klientovi samotnému.
Otázkou je, jaká zněla původní domluva mezi synem a Esetem. Co se týče Vás, syn je plnoletý, tedy zákonnou zodpovědnost a tím i právo na veškeré informace už nemáte. Proto většina zařízení volí pouze možnost informovat příbuzné s klientovým souhlasem o tom, zda klient na sezení dochází nebo ne. O podrobnostech nikoliv. Tolik běžná praxe. Co se týče školy, opět jde o to, jaká byla domluva. A také, kdo byl vlastně klientem Esetu. Pokud škola, která si "objednala" terapii pro Vašeho syna, pak měla pravděpodobně i domluvu o sdělení ifnormací (o které by syn měl samozřejmě vědět). Pokud syn, měla by s ním být podrobná dohoda, co všechno je možné škole sdělovat (a opět, tendencí podobných zařízení je, aby toho bylo co nejméně, jinak se přesně takhle dostávají do střetu zájmu).
Co se týče testování, také by měla být předem dohoda, na co se bude klient testovat. Některá zařízení ale mají jako podmínku, že klient, docházející do terapie, abstinuje od všech návykových látek, tedy i drog. O této podmínce by měl syn samozřejmě předem vědět, zařízení má pak rozhodně nárok ho testovat, je to součást přijímacích podmínek. Škole může výsledek sdělit, pokud se tak dohodli se synem.
Otázka, jak syna udržet na škole, je myslím směřována hlavně na školu a na syna. Jich dvou bych se ptala, co se dá ještě udělat a k čemu jsou svolní. Jestli se například syn vůbec chce marihuany vzdát (evidentně ji kouřil i potom, co věděl, že je to problém)? Jestli mu za to škola stojí a nebo jestli o ni stojíte víc Vy?
Pokud syn kouřil 10.11. a 22.11. má jít na testy, pak za předpokladu, že už teď kouřit nebude, bude výsledek záviset na intenzitě a frekvenci jeho užívání. Jestli se jednalo o ojedinělý experiment, pak budou testy pravděpodobně negativní, pokud je pravidelný kuřák, s nějvětší pravděpodobností bude výsledek pozitivní.
Myslím, že situace je poměrně vážná a možná by stálo za to domluvit si v Esetu společné sezení se synem, kde byste si všechny své pochybnosti a nejasnosti vyříkali (i s pracovníky) a udělali plán, jak dál. Kdo má jakou představu, co se dá ještě udělat apod.
Pokud bychom Vám mohli být my ještě nějak nápomocní, napište, služba je zdarma.