distributor Oxycontinu
raduna
Dobry den, rada bych se Vas zeptala o radu. Nejsem uzivatelem zadnych drog, ale znam nekoho kdo ziskava na lekarsky predpis Oxycontin - lek proti bolesti a dodava jej dalsim lidem, bohuzel vcetne meho pritele. Panovi jsem jiz nekolikrat hrozila at toho necha, ale bohuzel toho nenechal a pritelovi to stale posila za 6tis Kč 4 plata. Nevim, na koho se obratit, napadlo me, zdali bych to mohla rici na policii, mam na distributora jak telefon tak email. Ale tim bych zase dostala do problemu s policii pritele. Chtela bych nejak pomoci a nechci aby se stal opak. Pritel se zatim lecit nechce, neni obcanem CR a nerozumel by cestine. Budu rada za jakoukoliv radu. Dekuji.RV

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Raduno.
Podnět k prošetření trestné činnosti můžete na Policii ČR nebo na místně příslušné státní zastupitelství podat i anonymně. Nicméně pokud tam nebudou konrétní údaje, těžko odhadnout nakolik se takovýmto podnětem bude Policie zabývat. Navíc nelze zcela vyloučit, že i kdybyste podání učinila anonymně a přítele konkrétně nezmínila, v rámci vyšetřování na něj policie nakonec může narazit a bude kontaktován jako svědek. Čemuž, jak jsem pochopila, se chcete vyhnout. Další věc je ta, že i kdyby přítel tohoto "dodavatele" ztratil, tak pokud bude chtít dále užívat, pravděpodobně si najde záhy jiného nebo přejde na jiný opiát/lék. Myslím, že ideální by bylo, aby přítel vyhledal odbornou pomoc a pokusil se se svou závislostí něco dělat. Z vašeho dotazu není zřejmé, zda za jedinou překážku přítel považuje to, že nerozumí češtině. V případě, že by to byl jediný důvod, určitě by šlo najít ambulantního psychoterapeuta, který umí vést terapii např. v angličtině. Se vší pravděpodobností by se však jednalo o soukromou praxi a léčbu by si přítel musel hradit, nemyslím si však, že by to vyšlo dráž než nákup toho oxycontinu (i když samozřejmě nevím, v jaké intenzitě přítel užívá). Pokud by pro přítele byla přijatelná léčba v angličtině nebo francouzštině a byla pro něj dostupná Praha, mohl by se obrátit např. na MUDr. Tomáše Rektora, psychiatra, který má dlouhodobé zkušenosti i s léčbou závislostí. Kontakt najdete tady:
http://navolnenoze.cz/prezentace/tomas-rektor/
Je však možné, že pro přítele není Praha dostupná nebo by potřeboval terapii v jiném jazyce, v tom případě znovu napište a požadavek konkretizujte, zkusíme vám vhodného specialistu najít.
Opatrujte se a hodně štěstí.
PS: Nevím, jak vztah s přítelem nyní vnímáte vy sama, nakolik jste v něm spokojená a cítíte se v něm dobře. Je možné, že jej časem třeba začnete vnímat jako problematický a nebudete si jistá jak se situací naložit. V takovém případě se na specializovanou pomoc můžete obrátit klidně vy sama a společně s odborníkem najít optimální cestu, jak s problémy dále naložit. Můžete vyhledat např. nejbližší Kontaktní centrum, která zpravidla poskytují pomoc a poradenství i rodinám a blízkým závislých. Adresář s vyhledávání najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci.