závislost na lécích a selhání během těhotenství
Šteffi
Dobrý den. Cca před 7mi lety mi doktorka předepsala pro mé úzkostné stavy Stilnox na spaní s tím, že je to Hypnotikum nové generace a nezpůsobuje závislost. Na úzkosti jsem trpěla od dětství, brala jsem i antidepresiva, bez větší úlevy. Stilnox fungoval, nejen, že se mi po něm krásně spalo, ale měla jsem po jeho požití příjemný rauš. Časem jsem se vypracovala na 10 léků denně (nejen v noci) a nezodpovědbě souběžně s ním jsem ještě užívala alkohol, marihuanu, analgetiku, kouřila jsem. Často jsem po takové propařené noci měla amnézii. Pak jsem brala i 20 léků denně, protože rauš se již nedostavoval. Léky jsem si sháněla pochopitelně na černém trhu za obrovské peníze. Brala jsem ho v pracovní době, měla jsem kvůli němu i neskutečné průšvihy. Před pár týdny jsem otěhotněla, ještě cca 14 dní po oplodnení jsem ho hojně brala, kombinovala s vínem, cigaretami a anxiolytiky. Den předtím, než jsem se to dozvěděla jsem jich snědla 18. Od potvrzení těhotenství jsem se nedotkla žádných léků (lékařka, které jsem se se svou závislostí svěřila mi pouze předepsala 1 mg Rivotrilu denně, neboť by to byl příliš velký šok), samozřejmě ani alkoholu, cigaret, trávy, kofeinu, prostě nic! Před dvěma dny jsem ale zklamala, našla jsem ve staré kabelce 2 tablety a nevím proč - obě jsem slupla. Rauš se nedostavil, zato příšerné noční můry a strach o dítě. Mohla jsem mu tím uškodit, když jsem na samém konci 1. trimestru? A ještě jeden dotaz - po všech těm měsících, co budu teď čistá (včetně kojení), mohu se považovat za zdravého člověka? Nebo tu závislost tak jako tak budu muset nějak řešit? Moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
předně obdivuji, že jste se dokázala takhle dobře zbavit takového množstív léků. Samozřejmě není ideální, že jste si ty dvě tablety vzala, ale myslím, že stres, který teď kvůli tomu zažíváte, možná škodí miminku víc než samotné dvě tablety. Během těhotenství by se Stilnox užívat neměl, především v posledním trimestru pak může způsobit problémy (hlavně s dechem dítěte). Jednorázové selhání by ale nemělo u dítěte nic způsobit. Navíc jste nespolykala nějaké strašné množství. Zkuste na to teď zapomenout, na příští kontrole u gynekologa můžete pro klid duše poždat o důkladnější prohlédnutí, s ultrazvukem, ať víte, že se nic neděje.
Co se týče Vašeho vyléčení ze závislosti, to nelze předem říct. Fyzicky už závislá nejste, problém je v psychice. Uvidíte sama, jak se budete cítit po porodu. Hlavně se vždy včas obraťte na psychiatra, než si sama něco vezmete. Jistě bude existovat i lepší řešení.
Přeji hodně štěstí a ať Vám miminko hezky roste.