...
frfla
dobry den,trva to nejspis uz rok,jen ja jsem nechtela videt nic z toho,co se kolem me delo.
Muj pritel prisel o bratra,nestastnou nahodou se obesil,pul rok na to otec a pote i o matku.Vse bylo v mladi,matka zemrela pred3roky.
Jsem s nim4roky,my dva jsme prisli o dceru,je tomu2roky,ted mame2dite.
Vim,ze fetuje,ma vsechny priznaky co souvisi s uzivanim drog,jen si nejsem jista tim pervitinem.Clovek by si rekl,ze ted ma nas dve,krasny dum a sama si rikam,jak mu pomoct,problem je ten,ze zadnou odbornou pomoct nepodstoupi,sam me rika,ze ji potrebuji ja.Uzivani me ani nevyvraci,prohlizela jsem si jeho sms a psala si s jednim,co to tu siri a prodava(aniz by vedel,ze to neni on),proste me to otevrelo oci,kdyz jsem mu to oznamila,tak ho to jen rozzurilo,vim,ze se da s tim vsim neco delat ale hlavni je,aby chtel on sam,je bez zajmu delat cokoliv,muzete poradit,jak motivovat takove cloveka?V mladi si daval ale ted by se mel chovat tak,jak se slusi na otce,sama vim,ze dcera v takovem prostredi byt nemuze a nic nezkusit,bych si nikdy neodpustila,verim taky,ze to,co se mu stalo v zivote s tim vsim souvisi,je to clovek,ktery vse dusi v sobe a ani city nedava najevo,ja vim,ze nas miluje a ja miluji jeho i presto vse,ze je mu vse ted ukradene.I kdybych ho pritom pristihla,tak vse zapre.Kdyz se zbalim a nic nezkusim,tak si to bude jen horsi,vim,ze se musi hlavne rozhodnout on sam,co je pro nej priorita.
Ani ja na tom nejsem psychicky nejlip mam dite o ktere se musim postarat a dat mu to,co si zasloouzi.
Sama sebe se ptam proc,udelala jsem neco spatne??Pomozte....

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Myslím, že nejen na vašeho přítele, ale také na vás toho bylo za poslední roky víc než dost. A chápu, že byste konečně potřebovala klid a zvláště s ohledem na vaši dceru jste rozhodnuta vyzkoušet všechny dostupné možnosti, abyste rodinu udržela funkční. Vzhledem k tomu, že váš partner v současné době léčbu a abstinenci odmítá, vypadá to, že iniciativu budete muset převzít vy. Zkuste si sama pro sebe jasně definovat hranice, kam vaše tolerance sahá, do kdy je ještě pro vás (a vaši dceru) vztah smysluplný resp. únosný a těch se potom i reálně držet. A zkuste si s přítelem o tom v klidu ve vhodnou chvíli promluvit a o svém nastavení jej informovat. Vím, že to není zdaleka tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá, vždy se k tomu váže i řada dalších věcí a okolností. Proto bych vám nejspíše doporučila, abyste na to všechno nezůstávala sama a zašla to nejdříve probrat osobně do některé z poraden, které se na pomoc rodinám závislých specializují. Jednak v rámci osobní konzultace budete mít možnost se v situaci i ve svých prioritách lépe zorientovat a současně získáte oporu v nestranném odborníkovi, který má s řešením podobných problémů profesionální zkušenosti. Také budete moci promyslet, jaké jsou šance vašeho partnera ke změnám motivovat a jakým způsobem. (Níže posílám kontakty na vhodné organizace).
Budu držet palce, ať je toto nelehké období brzy za vámi a zvládnete ho co nejlépe.
PS: A určitě si nevyčítejte to, že přítel bere drogy. I přes všechny traumatické životní situace, které ho potkaly, je to jeho zodovědnost.
Kontaktní centrum Podané ruce
Vídeňská 3
639 00 Brno
Tel: +420 543 249 343
GSM: +420 775 889 919
email: kc.videnska@podaneruce.cz
www.podaneruce.cz
Kontaktní centrum ONYX
Gahurova1563/5
Zlín 760 01
Tel.: +420 774 256 540
http://www.os-onyx.cz/