zavislost na Lexaurinu?
majul
Dobry den, lecim se podruhe s panickou poruchou a beru antidepresiva Citalopram.Poprve ve 34 letech jsem brala AD 1 rok a k tomu 1 Lexaurin denne 1,5 mg.Po roce jsem vse ukoncila, vcetne psychoterapie.Jenze se nemoc vratila po dvou letech a tak jsem dostala znovu antidepresivum a Lexaurin.Lexaurin jsem brala 4 mesice pravidelne.... pak zabraly naplno AD a ja Lexaurin prestala brat.od te doby jsem ho brala nepravidelne cca 1 prasek tydne .mam narocnou praci a nekdy spatne spim, tak beru Lexaurin 3 mg na noc cca dvakrat v tydnu.Muzu ho vysadit hned ? muj psych.rika, ze to je nizka davka a nic nezvysuji, ale bojim se, zda nejsem zavisla.dekuji moc za odpoved.L.M.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
vaše dávka lexaurinu opravdu není nikterak dramatická a jestli jsem to dobře pochopila, vezmete si ji jen v případě, kdy v důsledku pracovního stresu nemůžete spát. Můžete zkusit vysadit postupně tak, že nejdříve na nějakou dobu snížíte dávku na polovinu a podle toho, jak se budete cítit, můžete pak snížit na čtvrtinu nebo úplně vysadit. Určitě by pomohlo, kdybyste současně řešila i úpravu životního stylu a pracovní zátěže a zkusila i nějaké relaxační techniky pro uklidnění před usnutím. Nicméně, pokud jste v péči psychiatra, bude nejrozumnější, pokud tyto problémy budete řešit komplexně s ním. Možná by stálo za zvážení zkusit znovu i nějaký psychoterapeutický program.
Chápu vaše obavy ze závislosti, ale ve vašem případě bych to opravdu nevnímala až tak fatálně. Zkuste s vaším lékařem zkonzultovat také eventualitu změny medikace a případné nahrazení lexaurinu jiným hypnotikem/sedativem z jiné lékové skupiny, než jsou benzodiazepiny. Lékař zná váš aktualní stav, diagnózu i celkovou anamnézu a nepochybně má nejlepší předpoklady zvolit optimální postup léčby včetně zohlednění rizika závislosti.
Přeji hodně štěstí a ať to všechno dobře dopadne.